Scielo RSS <![CDATA[Anthropologica]]> http://dev.scielo.org.pe/rss.php?pid=0254-921220210002&lang=en vol. 39 num. 47 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://dev.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://dev.scielo.org.pe <![CDATA[Presentación: Dossier Vejeces latinoamericanas y el impacto del COVID-19 en las personas adultas mayor]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122021000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[A critical literature review on violence against older women in Latin America and the Caribbean: has an intersectional research approach been achieved?]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122021000200029&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo hace una revisión crítica y sistemática de 72 investigaciones cualitativas y cuantitativas relacionadas con la violencia ejercida contra mujeres mayores de América Latina y el Caribe (ALC) entre los años 2000 y 2020 con el objetivo de evaluar en qué medida han logrado analizar este fenómeno desde un enfoque interseccional -vinculado con el género y la edad en simultáneo- y cuáles son sus brechas, limitaciones y principales hallazgos. Esta investigación demuestra que el estudio sobre este tema ha sido dominado por los marcos conceptuales del «maltrato a las personas adultas mayores» y la «violencia contra la mujer», así como también por una perspectiva médica y cuantitativa que no permiten comprender este problema cabalmente, pues abordan la violencia de manera fragmentada. En comparación, un grupo novedoso de estudios sociales utilizó un marco conceptual interseccional abordando la violencia desde un enfoque de curso vital y una perspectiva fenomenológica. A modo de conclusión se plantea que los estudios interseccionales, a pesar de ser aún escasos en ALC, poseen un gran potencial para la comprensión de la naturaleza acumulativa y la interconexión entre diferentes experiencias de abuso, así como explorar los sistemas de creencias de mujeres mayores, sus experiencias cotidianas de abuso, y sus dilemas, barreras y estrategias para buscar ayuda. Esta perspectiva permitirá la construcción de teoría adaptada a nuestros contextos culturales de forma inductiva y basada en evidencia contextualizada es un arma poderosa para enfrentar falencias de los marcos teóricos anteriores.<hr/>ABSTRACT This article makes a critical and systematic review of 72 qualitative and quantitative studies related to the subject of violence against older women (VOW) in LAC between the years 2000 and 2020. It aims to evaluate to what extent they have managed to analyse this phenomenon using an intersectional approach -as a gender- and age-based problem simultaneously and the gaps, limitations and main findings of this body of research. This review shows that this subject’s study has been dominated by the conceptual frameworks of «elder abuse» and «violence against women» (VAW). They approached this subject through a medical perspective and quantitative methodologies and failed to fully understand it since they addressed violence in a fragmented way. In comparison, a novel group of studies carried out by social researchers through the conceptual framework of «intersectionality» approached violence from a life-course and phenomenological perspective. This research concludes that even though intersectional studies are still scarce in LAC, they show great potential to reveal the cumulative nature of violence, the interconnection between different lifetime experiences of abuse, to explore older women’s belief systems, their daily experiences of abuse, dilemmas, barriers and strategies for seeking help. This framework will allow the construction of theory inductively and grounded on contextualised evidence is a powerful weapon to confront former theoretical frameworks. <![CDATA[Sorority among older women in Santiago of Chile: An analysis in the light of feminist gerontology]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122021000200073&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Son recientes los estudios que abordan las relaciones entre mujeres al interior de organizaciones autogestionadas de personas mayores. Por ello, esta investigación cualitativa analiza los discursos de mujeres mayores de Santiago de Chile en torno a las relaciones que establecen entre ellas dentro de organizaciones comunitarias autogestionadas, y el vínculo que construyen con sus propias vejeces. Se realizaron dieciocho entrevistas a mujeres mayores entre 2016 y 2019, que fueron analizadas mediante análisis crítico del discurso. Los resultados refirieron a tres tópicos: la relevancia de lo colectivo en la vejez femenina, las prácticas de resistencia frente al control de la Iglesia y del Estado, y al hecho de ser mujeres viejas. El discurso de apoyo mutuo y sororidad resultan claves para comprender sus relaciones. Se resalta la importancia de producir modelos femeninos de vejez, que sirvan a las generaciones más jóvenes de mujeres.<hr/>ABSTRACT Recent studies address the relationships between women within self-managed organizations of older people. For this reason, this qualitative research analyzes the discourses of older women in Santiago of Chile, around the relationships they establish between them, within self-managed community organizations, and the relationship they build with their own old age. 18 interviews were conducted with older women between 2016 and 2019, which were analyzed through critical discourse analysis. The results referred to three topics: the relevance of the collective in female old age, the practices of resistance against the control of the Church and the State, and the fact of being old women. The discourse of mutual support and sisterhood are keys to understanding their relationships. The importance of producing female role models of old age, serving the younger generations of women, is highlighted. <![CDATA[Women and Activists: Constructing Old Age in Patchwork Narratives]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122021000200099&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Los discursos sobre el envejecimiento de las mujeres mayores se han centrado en las problemáticas y dificultades que estas en-frentan, omitiendo el reconocimiento de sus recursos y potencia-lidades. Esta investigación tiene por objeto rescatar los significados de envejecer de mujeres activistas de la Agrupación Bordadoras por la Memoria, en Chile. Desde la gerontología feminista y la pers-pectiva narrativa, producimos narrativas patchwork que ofrecen nuevas versiones de ser mayor. Los resultados muestran la emer-gencia de narrativas sobre la vejez en pandemia, las distinciones de género, la sabiduría adquirida en esta etapa, y su experiencia de envejecer desde la acción política, cuestionando las características con las que se describe tradicionalmente a las mujeres viejas. Se concluye que el ejercicio de construcción y cuestionamiento que las participantes realizan frente a su propia vejez desde su expe-riencia asociativa les permite tensionar y disputar posiciones, transgrediendo la representación normativa de la vejez hegemó-nica.<hr/>ABSTRACT Discourses on the aging of older women have focused on the pro-blems and difficulties they face, omitting the recognition of their resources and potential. This research reports the results of a re-search that rescues the meanings of aging of women activists of the Agrupación Bordadoras por la Memoria -embroiderers’ group for memory-, in Chile. From feminist gerontology and narrative pers-pective, we produce patchwork narratives that offer new versions of being older. The results show the emergence of narratives on pandemic old age, gender distinctions, the wisdom acquired at this stage, and their experience of aging from political action, questio-ning the characteristics with which old women are traditionally described. It is concluded that the exercise of construction and questioning that the participants carry out in front of their own old age from their associative experience, allows them to tense and dispute positions, transgressing the normative representation of hegemonic old age. <![CDATA[So old myself, what then? Affective-sexual relationships of older lesbians of Bogota-Colombia]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122021000200127&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo analiza la construcción de los vínculos sexoafectivos de lesbianas adultas mayores de Bogotá. En consonancia con los planteamientos de la gerontología feminista y del curso de vida, en esta investigación recopilé las historias de vida de ocho lesbianas mayores de sesenta años para comprender cómo sus trayectorias vitales inciden en la manera en que construyen su vida sexo-afectiva en la vejez. A partir del trabajo de campo, evidencié que el género y la sexualidad ejercen gran influencia en las experiencias de envejecimiento de este segmento poblacional, dando lugar a vejeces diferenciales. Asimismo, sostengo que la gestión de las relaciones sexo-afectivas en la vejez y los significados e importancia atribuidos a estas dependen, entre otros, de sus cursos de vida, de sus situaciones materiales actuales, del grado de cercanía con sus familias, de sus expectativas vitales y de la percepción que tienen acerca de sí mismas. Además, están influidos por factores externos como, por ejemplo, la censura hacia su sexualidad y la falta de espacios de lesbosocialización pensados para adultas mayores. Entre dichos significados e importancia, resalto la posibilidad de disponer de compañía, afectos y cuidados, de conseguir el sustento diario y de dar continuidad a su sexualidad.<hr/>ABSTRACT This article analyzes the construction of the sex-affective relationships of older lesbians in Bogotá. Following the approaches of feminist gerontology and the life course, in this research I compiled the life stories of eight lesbians over sixty. This, to understand how their life trajectories affect the way they build their sex-affective life in old age. From the field work, I identify that gender and sexuality shape aging experiences of this segment. I argue that the building of sex-affective relationships and the meanings and importance attributed depend, among others, of their life courses, their current material situation, the degree of closeness to their families, their life expectations and self-perception. In addition, they are influenced by external factors such as, for example: censorship of their sexuality and the lack of spaces for lesbo-socialization designed for older women. Among these meanings and importance, I expose: the possibility of having company, affection and care, of obtaining daily sustenance and of giving continuity to their sexuality. <![CDATA[Pandemic, aging and public policies in Latin America. Theoretical notes to think about the problem of unequal old age from the perspectives of the life course and the political economy of aging]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122021000200157&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La pandemia causada por el COVID-19 puso de relieve la diversidad y la desigualdad existente entre las personas mayores en los países de América Latina. ¿Desde qué marcos teóricos es posible emprender el análisis de las vejeces desiguales? ¿Cuál es el rol que juegan el Estado y las políticas públicas y sociales? Este artículo surge de la convicción de que es necesario revisar los marcos analíticos que se utilizan para entender el envejecimiento. Se propone problematizar las vejeces desiguales a partir de repasar y articular algunas premisas teóricas de dos enfoques: el del curso de vida y el de la economía política del envejecimiento. Se argumenta que estos permiten captar mejor la complejidad de la realidad social, nutriendo diagnósticos más certeros sobre la situación y los problemas de las personas mayores en la región, que pueden servir como punto de partida para el diseño de nuevas políticas y para interpelar las potencialidades y límites de las ya existentes.<hr/>ABSTRACT The pandemic caused by the COVID-19 highlighted the diversity and inequality among older people in Latin American countries. From what theoretical frameworks is it possible to undertake its analysis? What is the role played by the State and public and social policies? This article arises from the conviction that it is necessary to review the analytical frameworks used to understand aging. It is proposed to problematize unequal old age by reviewing and articulating some theoretical premises of two approaches, that of the life course and that of the political economy of aging. It is argued that these allow a better grasp of the complexity of social reality, nurturing more accurate diagnoses about the situation and problems of the elderly in the region, which can serve as a starting point for the design of new policies and to question the potentialities and limits of existing ones. <![CDATA[Aging stereotypes among health professionals in Chile: an exploration in pandemic times]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122021000200183&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En este artículo se evalúan los estereotipos explícitos negativos y positivos acerca del envejecimiento entre profesionales de la salud considerando la presencia del COVID-19. El contexto de desventajas estructurales para las personas mayores en el país, hacen de la pandemia un propulsor de la precarización de su situación, y por tanto relevante de estudiar. Esta investigación es de tipo descriptivo y transversal, con 378 encuestas contestadas en mayo de 2020. Se evaluó a 308 profesionales de la salud de Chile. Se utilizó la Escala de Imagen del envejecimiento (Levy et al., 2004), previa validación transcultural y evaluación de las propiedades métricas para este contexto, lo que generó la construcción de un índice. Los resultados muestran que los profesionales de la salud tienen una específica imagen del envejecimiento en la que destacan estereotipos positivos (capaz, activo, sabio, positivo, cuidado, centrado en la familia) por sobre los negativos (arrugado, camina despacio y enfermo). Se concluye que existen algunos indicadores de discriminación por edad entre los profesionales de la salud, según los atributos de quienes respondieron. Así, se brinda información útil sobre la discriminación hacia personas mayores durante la pandemia en Chile.<hr/>ABSTRACT This article evaluates the explicit negative and positive stereotypes about aging among health professionals considering the presence of COVID-19. The context of structural inequalities for older people made the pandemic a promoter of those precarizations, which is relevant to consider for further studies. This research is descriptive and cross-sectional, with 378 surveys answered in May 2020, 308 health professionals from Chile were evaluated. The Aging Image Scale (Levy et al., 2004) was used, after cross-cultural validation and evaluation of the metric properties for this context, which generated the construction of an index. The results show that health professionals have a specific image of aging, highlighting positive stereotypes (capable, active, wise, positive, caring, family-centered) over negative stereotypes (wrinkled, slow walking and sick). It is concluded that there are some indicators of age discrimination among health professionals, according to the attributes of those who responded. Thus, useful information is provided on discrimination against the ageing population in Chile. <![CDATA[COVID-19 and older adults: Representations from the Chilean Health Ministry]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122021000200221&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Las representaciones sociales son un conjunto de ideas, prácticas e ideales que forman parte del sentido común de un grupo. Por lo general, el estudio de las representaciones de las personas mayores se realiza desde los medios de comunicación; sin embargo, esta investigación incorpora a un agente clave en los procesos de salud/enfermedad/atención: los ministerios de Salud. El objetivo de este artículo es identificar la representación de las personas mayores en las noticias del sitio web del Ministerio de Salud Chileno (MINSAL), en el contexto de pandemia por COVID-19, durante el año 2020. Utilizando un análisis de «marcos» (frames), se encontraron cuatro tipos: subgrupos etarios; términos para referirse a las personas mayores; grupo de riesgo y solidaridad social. Estos cuatro marcos comparten las cualidades de ser viejistas, es decir, que tienen una visión sesgada de las personas mayores, representándolas como un grupo homogéneo, dependiente y sin agencia, pues son otras personas las que hablan por ellas.<hr/>ABSTRACT Social representations are a set of ideas, practices and ideals that are part of the common sense of a group. Generally, the study of older adults’ representations is conducted by looking at the media, however, this research incorporates a key agent in the health/disease /care processes: the Ministry of Health. The main objective of this article is to identify older adults’ representations found in the Chilean Ministry of Health (MINSAL) news portal website during the COVID-19 pandemic in 2020. Using framing analysis, four types of frames were found: age sub-groups, terms for referring to older adults, risk group and social solidarity. These four frames share some ageist qualities, that is, they have a biased view of older people, representing them as a homogeneous, dependent and without agency group, since other people speak for them. <![CDATA[Collateral Effects of COVID-19: Caring for the Elderly at Home]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122021000200245&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo busca explorar los efectos colaterales del COVID-19 con relación al cuidado de la población adulta mayor asegurada al seguro social del Perú, EsSalud, y que se encontraba confinada en sus hogares. Se realizó un estudio sobre el efecto de la pandemia en personas adultas mayores que solían asistir a un centro de adulto mayor - CAM. Se llevaron a cabo entrevistas semiestructuradas vía telefónica a los participantes. El estudio mostró que la pandemia ha ocasionado ciertas reconfiguraciones en los hogares de las personas adultas mayores, tanto en su materialidad como en las dinámicas internas. Las personas adultas mayores - PAM que participaron en el estudio recibieron el apoyo y cuidado de sus familiares más cercanos, por lo general los que compartían el mismo hogar. Sin embargo, las debilidades en el sistema de salud podrían vulnerar a aquellas personas adultas mayores con redes de apoyo menos robustas. Los efectos colaterales de la pandemia más resaltantes en la PAM están relacionados con sus actividades recreativas, ya que han quedado paralizadas, lo que les ha ocasionado sentimientos de frustración y aburrimiento. La actual pandemia aún exige un cuidado y seguridad constante que evite poner en riesgo de contagio a la población en general, pero que también considere dentro de sus estrategias de cuidado el efecto de la salud a causa de la reducción de sociabilidad. El trabajo conjunto entre el asegurado, familias y EsSalud garantizará mejores estrategias de prevención y atención.<hr/>ABSTRACT This article discusses the collateral effects of COVID-19 concerning the care of the elderly population who belong to the social security of Peru (EsSalud) and who were confined to their homes. A case study was conducted on the effect of the pandemic in older adults who used to attend an elderly care center - CAM. Semi-structured interviews were carried out via the telephone with the participants. The study showed that the pandemic caused changes in their homes and dynamics. Participants in the study are supported and cared for by their closest relatives, usually those who share the same household. However, weaknesses in the health system and social protection work could significantly harm this population group with less robust support networks. The main side effects of the pandemic in the PAM are related to their recreational activities since they have been paralyzed, causing feelings of frustration and boredom. The current pandemic still requires constant care and safety to avoid putting the general population at risk. However, it is crucial to consider the effect of the social isolation on people’s health. Joint work between the insured, families and EsSalud will guarantee better prevention and care strategies. <![CDATA[Deepening the forgetfulness of institutionalized older people during the first pandemic of the 21st century]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122021000200265&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La enfermedad provocada por el SARS-CoV-2 azotó al mundo al finalizar el año 2019, pero fue en 2020 cuando alcanzó a América Latina, y lo hizo con severidad. Ante su inminente desbordamiento, los sistemas de salud prescribieron el confinamiento como medida central para evitar su propagación y, ante todo, resguardar a las poblaciones vulnerables. El presente artículo se ocupa de este tema emergente bajo el supuesto de que las medidas de distanciamiento acentuarían el olvido familiar de las y los adultos mayores, en especial de quienes cursan el último tramo de vida en calidad de internos. A partir de un enfoque cualitativo, se analizó el impacto del fenómeno en las relaciones familiares de las y los envejecidos de una residencia situada en el Alto Balsas, Guerrero, detectando que la calamidad acentuó el desapego filial para con ellos, y concluyendo que, independientemente de las actuales circunstancias ­sociosanitarias, las y los institucionalizados experimentan un estadio de olvido familiar alarmante.<hr/>ABSTRACT The disease caused by SARS-CoV-2 hit the world at the end of 2019, but it was in 2020 when it reached Latin America, and it did so severely. Faced with its imminent overflow, health systems prescribed confinement as a central measure to prevent its spread and, above all, to protect vulnerable populations. This article deals with this emerging issue, under the assumption that the distancing measures would accentuate the family forgetfulness of the elderly, especially those who are in the last stage of life as inmates. From a qualitative approach, the impact of the phenomenon on the family relationships of the elderly in a residence located in Alto Balsas, Guerrero was analyzed, detecting that the calamity accentuated filial detachment towards them, and concluding that, regardless of the current socio-sanitary circumstances, the institutionalized experience an alarming stage of family forgetfulness. <![CDATA[Older people during the COVID-19 Pandemic: public policies and access to information and communication technologies in Argentina]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122021000200289&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Las personas mayores se encuentran insertas en una sociedad caracterizada por la aceleración tecnológica, la comunicación y la información. Estas transformaciones cambian a un ritmo vertiginoso, generando gran impacto en la vida de los mayores. Partimos de considerar a las personas mayores como sujetos activos y en pleno ejercicio de sus derechos, donde la inclusión digital forma parte la inclusión social. Así, el objetivo de este trabajo es, por un lado, realizar un análisis de contenido de las políticas implementadas en Argentina en materia de inclusión digital, lo que incluye el nivel de cobertura y relevamiento de posibles brechas existentes. Por otro lado, se analizan datos de una encuesta nacional sobre acceso a recursos y uso de tecnologías de información y comunicación por parte de las personas mayores. Las conclusiones muestran que existen brechas importantes tanto en el acceso a recursos como en la frecuencia de uso. Sobre las políticas públicas nacionales en la materia, observamos que la pandemia evidenció que no hubo un plan estratégico para el logro de una política de inclusión de las personas mayores a las nuevas tecnologías.<hr/>ABSTRACT The elderly are part of a society defined by technology acceleration, communication and information. These transformations happen at a rapid pace, making a big impact in the life of senior citizens. Our premise is to consider older people as active subjects in full exercise of their rights, to whom digital inclusion is also a part of social inclusion. The objective of this paper is, on the one hand, to carry out a content analysis of the policies implemented in Argentina regarding digital inclusion, including: level of coverage and survey of possible existing gaps. On the other hand, data from a national survey on access to resources and use of information and communication technologies by the elderly are analyzed. The conclusions show that there are significant gaps in both access to resources and frequency of use. Regarding national public policies on the subject, we observed that the pandemic showed that there was no strategic plan for the achievement of a policy of inclusion of the elderly in the new technologies. <![CDATA[Isolated and (in)voluntary “de-isolated” through their languages: two seemingly opposite cases]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122021000200317&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo agrupa dos relatos, en primera persona, de lingüistas que trabajan en proyectos de documentación de lenguas que están amenazadas. Se narran dos situaciones contrarias: la del guató -lengua que tiene solamente dos hablantes, sobrevivientes de un largo proceso de colonización- y la de la lengua del pueblo del Xinane, pueblo monolingüe de muy reciente contacto. Utilizamos esos dos ejemplos para problematizar el concepto de «aislamiento»: la situación del pueblo del Xinane que se trata, en realidad, de un des-aislamiento, cuidadosamente planeado y ejecutado por jóvenes, tras tres generaciones de aislamiento motivadas por el miedo a la violencia de los blancos. En contrapartida, la situación de Vicente -uno de los dos últimos hablantes de la lengua guató- se caracteriza, literalmente, mucho más como un aislamiento voluntario, a pesar de los más de cuatrocientos años de contacto de su fragmentado pueblo. Abordamos también los retos de crear metodologías de trabajo de campo para esos dos contextos diametralmente opuestos de vitalidad lingüística.<hr/>ABSTRACT This paper consists of two first-person reports of linguists working in the documentation of endangered languages. We narrate two opposite situations: that of Guató, a language with only two speakers, survivors of a long process of colonization, and that of the language spoken by the Xinane people, a monolingual recently-contacted group. We make use of these two examples to problematize the concept of «isolation»: the Xinane situation is, in fact, one of de-isolation (contact), carefully planned and executed by young people, after three generations of isolation motivated by white violence. Vicente, on the other hand, one of the two last speakers of the guató language can be more literally characterized as one of voluntary isolation, despite the 400 years of contact of his fragmented people. We also discuss the challenges of creating fieldwork methodologies in these two extremely contrastive contexts of language vitality. <![CDATA[Botanical notes on isolation and contact. Hi-Merimã plants and vestiges (Purus river/Brazilian Amazon)]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122021000200339&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Con el fin de restaurar, aunque parcialmente, la memoria de las intensas relaciones que existían entre los distintos pueblos arawá de la región del medio curso del río Purus, este artículo aborda, a través del entrelazamiento de la vida humana y la vegetal, la socialidad que acabó rompiéndose, las historias que algún día se compartieron, pero también los vínculos que aún reverdecen en los bosques. La ciencia matera, atenta a las plantas y a los vestigios antrópicos presentes en los bosques, muestra caminos ­insospechados para analizar las complejas relaciones entre los hi-merimã, actualmente aislados, y sus vecinos, especialmente los jamamadi. En este texto, proponemos un análisis del relato de un encuentro a través de notas que demuestran la centralidad y fecundidad de las plantas para la comprensión de la sociabilidad y la dinámica territorial mi-merimã. Las notas se basan en datos bibliográficos oriundos de estudios antropológicos, arqueológicos y botánicos, así como en información obtenida de los pueblos indígenas y de los habitantes ribereños de la zona.<hr/>RESUMO Em vista de restituir, ainda que parcialmente, a memória das intensas relações que vigoravam entre os diferentes povos arawá na região do médio Purus, este artigo aborda, por meio do entrelaçamento da vida humana e vegetal, a socialidade que acabou rompida, as histórias outrora partilhadas, mas também os vínculos que ainda verdejam nas florestas. A ciência mateira atenta às plantas e aos vestígios antrópicos presentes nas matas mostra caminhos insuspeitos para analisar as complexas relações entre os Hi-Merimã, atualmente em isolamento, e seus vizinhos, em especial, os Jamamadi. Neste texto, propomos uma análise do relato de um encontro através de notas que demonstram a centralidade e fecundidade das plantas para a compreensão da socialidade e dinâmica territorial dos Hi-Merimã. As notas fundamentam-se em dados bibliográficos de trabalhos antropológicos, arqueológicos e botânicos, bem como das informações obtidas junto aos povos indígenas e ribeirinhos do entorno.<hr/>ABSTRACT In order to recover, even partially, the memory of the intense relations that existed among the different Arawá people in the middle Purus region, this article explores, through the intertwining of human and plant life, the sociality that was broken, the stories that were once shared, but also the bonds that are still flourishing in the forests. The forester science, attentive to plants and anthropic vestiges present in the forests, shows unsuspected ways to analyze the complex relationships between the Hi-Merimã, who are now in isolation, and their neighbors, especially the Jamamadi. In this text, we propose an analysis of the narrative of an encounter through notes that demonstrate the centrality and fecundity of plants for the understanding of Hi-Merimã sociality and territorial dynamics. The notes are based on bibliographic data from anthropological, archeological and botanical studies, as well as information obtained from the indigenous peoples and river communities in the area. <![CDATA[<em>Onkeno</em>: gender and the emergence of Korubo caciques in the Yaravi Valley]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122021000200377&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo examina la manera como la noción de «cacique», traída por el contacto interétnico, viene siendo apropiada por los korubo, hablantes de la familia lingüística pano y habitantes de la Tierra Indígena Valle del Yavarí, estado de Amazonas, en la Amazonía brasileña. A partir de una primera investigación etnográfica realizada entre los korubo, aborda algunas transformaciones en las relaciones de género, impulsadas por el contacto interétnico con el Estado brasileño y las instituciones indigenistas. En esta relación, hay un equívoco entre la concepción no indígena de «cacique» y determinadas figuras de autoridad en el cotidiano de las aldeas korubo.<hr/>ABSTRACT This article examines how the notion of «cacique», introduced through interethnic contact, has been appropriated by the Korubo, speakers of the Pano linguistic family and inhabitants of the Vale do Javari Indigenous Territory, state of Amazonas, in the Brazilian Amazon. Based on the first ethnographic research carried out among the Korubo, it investigates transformations in gender relations that were driven by the interethnic contact with the Brazilian State and indigenous agencies. The article argues that, in the context of this relationship, there is a misunderstanding between the non-indigenous concept of «cacique» and certain authority figures in the daily life of Korubo villages. <![CDATA[A «halfway» policy. Reflections on the policy for Indigenous Peoples of Recent Contact in Brazil]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122021000200413&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La política para los pueblos indígenas de reciente contacto - PIRC en Brasil está en construcción. Aunque las directrices para los períodos posteriores al contacto estuvieron presentes en otros momentos de la política gubernamental, no libraron a los pueblos indígenas de destinos crueles como las masacres, las epidemias y el exterminio total. Solo tras el cambio de política en 1987 se incluyeron medidas sanitarias en las acciones posteriores al contacto y otras acciones con un sesgo educativo. En los últimos años, se han producido algunos avances en las normas internas relacionadas con diversas políticas públicas, destacando la publicación de la ordenanza conjunta MS/FUNAI N° 4.094 sobre la atención a la salud de los pueblos indígenas de contacto reciente. Asimismo, se han formulado los primeros Planes de Gestión Territorial y Ambiental - PGTA por pueblos indígenas de reciente contacto en Brasil. Esta política está todavía «a medio camino» y tiene algunos retos que consolidar.<hr/>RESUMO A política para Povos Indígenas de Recente Contato - PIRC no Brasil está em construção. Apesar das diretrizes para os períodos pós-contato estarem presentes em outros momentos na política governamental, não livraram os povos indígenas de destinos cruéis como massacres, epidemias e extermínios completos. Apenas após a mudança da política em 1987, foram incluídas medidas sanitárias nas ações pós-contato e outras ações com viés educativo. Nos últimos anos ocorreram alguns avanços em normativas internas relacionadas a diversas políticas públicas, com destaque para a publicação da Portaria Conjunta MS/FUNAI nº 4.094 acerca da atenção à saúde para os povos indígenas de recente contato. Da mesma maneira, foram formulados os primeiros Planos de Gestão Territorial e Ambiental - PGTAs por povos indígenas de recente contato no Brasil. Essa política encontra-se no «meio do caminho» e possui alguns desafios para se consolidar.<hr/>ABSTRACT The policy for indigenous peoples of recent contact (PIRC) in Brazil is under construction. Although the guidelines for post-contact periods were present at other moments in government policy, they did not free indigenous peoples from cruel fates such as massacres, epidemics, and total extermination. Only after the policy change in 1987 were health measures included in post-contact actions and other actions with an educational bias. In recent years, there have been some advances in internal regulations related to various public policies, highlighting the publication of joint ordinance MS / FUNAI No. 4.094 on health care for indigenous peoples of recent contact. Likewise, the first Territorial and Environmental Management Plans (PGTA) have been formulated by indigenous peoples of recent contact in Brazil. This policy is still «half way» and has some challenges to consolidate. <![CDATA[Nükak: contacts, the State and health care in the north of the ­Colombian Amazon]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122021000200447&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Una de las razones fundamentales por las que el pueblo nükak se contactó con la sociedad mayoritaria fue la atención en salud biomédica, que con el tiempo sigue siendo una de sus vulnerabilidades primordiales. Diversas acciones judiciales durante los últimos treinta años han llamado la atención al Estado colombiano sobre la necesidad de un modelo de atención diferenciado. En este artículo indagaremos sobre el contexto histórico de dicha atención durante su proceso de contacto, con el objeto de contextualizar algunas demandas y necesidades para el análisis y ejecución de este modelo, reconociendo las diversas formas de atención que procuran los sujetos desde un enfoque relacional.<hr/>ABSTRACT One of the fundamental reasons why the Nükak people contacted the mainstream society is biomedical health care and over time it continues to be one of their primary vulnerabilities. Various legal actions during the last thirty years have called the attention of the Colombian State to the need for a differentiated service model. In this article we will investigate the historical context of said care during their contact process in order to contextualize some demands and needs for the analysis and implementation of this model, recognizing the various forms of care that subjects seek from a relational approach. <![CDATA[Hair and beards: narratives of upper-middle-class men from Lima]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122021000200475&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En este texto analizamos las narrativas sobre el arreglo del cabello y la barba de catorce hombres de 27 a 40 años de edad de clase media alta limeña, así como de barberos y administradores de barberías. Realizamos entrevistas en profundidad y un análisis de su contenido temático e interpretativo. Encontramos que los entrevistados emplean diversas estrategias para evitar ser feminizados debido a su interés por arreglarse. A su vez, estos hombres buscan alinear su corte del cabello o la barba con la ropa que usan y su tipo de cuerpo, con el fin de estar bien presentados, lo que en el Perú se vincula fuertemente con narrativas raciales, de género y de clase.<hr/>ABSTRACT In this paper we explore the hair and beard grooming narratives of fourteen upper-middle-class men aged between 27 and 40 years from Lima, as well as those of barbers and barbershop managers. We conduct in-depth interviews and analyze their thematic and interpretive content. We find that the interviewees use various strategies to avoid being feminized by their interest in grooming. At the same time, the subjects seek to match their hairstyle and/or beard with their clothing and body type in order to appear well turned-out; in Peru, this practice is strongly linked to racial, gender and class narratives. <![CDATA[¿Qué es la cultura frente a la historia? Glosas sobre los trabajos de Jürgen Golte]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122021000200508&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En este texto analizamos las narrativas sobre el arreglo del cabello y la barba de catorce hombres de 27 a 40 años de edad de clase media alta limeña, así como de barberos y administradores de barberías. Realizamos entrevistas en profundidad y un análisis de su contenido temático e interpretativo. Encontramos que los entrevistados emplean diversas estrategias para evitar ser feminizados debido a su interés por arreglarse. A su vez, estos hombres buscan alinear su corte del cabello o la barba con la ropa que usan y su tipo de cuerpo, con el fin de estar bien presentados, lo que en el Perú se vincula fuertemente con narrativas raciales, de género y de clase.<hr/>ABSTRACT In this paper we explore the hair and beard grooming narratives of fourteen upper-middle-class men aged between 27 and 40 years from Lima, as well as those of barbers and barbershop managers. We conduct in-depth interviews and analyze their thematic and interpretive content. We find that the interviewees use various strategies to avoid being feminized by their interest in grooming. At the same time, the subjects seek to match their hairstyle and/or beard with their clothing and body type in order to appear well turned-out; in Peru, this practice is strongly linked to racial, gender and class narratives. <![CDATA[En memoria: nota necrológica Billie Jean Isbell 1937-2021]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122021000200528&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En este texto analizamos las narrativas sobre el arreglo del cabello y la barba de catorce hombres de 27 a 40 años de edad de clase media alta limeña, así como de barberos y administradores de barberías. Realizamos entrevistas en profundidad y un análisis de su contenido temático e interpretativo. Encontramos que los entrevistados emplean diversas estrategias para evitar ser feminizados debido a su interés por arreglarse. A su vez, estos hombres buscan alinear su corte del cabello o la barba con la ropa que usan y su tipo de cuerpo, con el fin de estar bien presentados, lo que en el Perú se vincula fuertemente con narrativas raciales, de género y de clase.<hr/>ABSTRACT In this paper we explore the hair and beard grooming narratives of fourteen upper-middle-class men aged between 27 and 40 years from Lima, as well as those of barbers and barbershop managers. We conduct in-depth interviews and analyze their thematic and interpretive content. We find that the interviewees use various strategies to avoid being feminized by their interest in grooming. At the same time, the subjects seek to match their hairstyle and/or beard with their clothing and body type in order to appear well turned-out; in Peru, this practice is strongly linked to racial, gender and class narratives.