Scielo RSS <![CDATA[Anthropologica]]> http://dev.scielo.org.pe/rss.php?pid=0254-921220110001&lang=en vol. 29 num. 29 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://dev.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://dev.scielo.org.pe <![CDATA[<B>Despedidas</B>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122011000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Cuzco and Rome, Peruvian and Andalucian in Inca Garcilaso’s work</B>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122011000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se intenta ofrecer una explicación sociocultural del programa romanista del Inca Garcilaso en función de sus coordenadas biográficas (peruana y española), analizando especialmente su destino andaluz, tanto por sus coordenadas sociales (conquista reciente del mundo islámico y presencia de conversos judíos) como por las propiamente culturales (clasicismo real y nobiliario, conexión con jesuitas). No se trata, pues, de una solución individual y aislada (por aristocrática), ni tampoco de una opción meramente literaria o religiosa (a pesar de expresarse en esa clave).<hr/>In this paper I offer a socio-cultural explanation of Inca Garcilaso’s Romanist program, taking into account the analysis of his biographical anchorages in both Perú and Spain, specially his andalusian experience. To do so, I follow the social events he lived through (the recent conquest of the Islamic world and presence of Jewish converts), as well as the more cultural aspects of his stay in Spain (Royal and nobility classicism, relationship with the Jesuits). By broadening the scope of the interpretation of his texts, we are no longer talking merely about an individual and isolated (if aristocratic) experience, nor about a merely religious or literary option (even if it is expressed in such a way). <![CDATA[<B>Narrative and ethnographic perspective in a fragment of Nueva corónica of Felipe Guaman Poma</B>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122011000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se hace un análisis de la «Platica y conuerzacion de los pretenciores», breve sección del «Buen gobierno», la parte sobre el régimen colonial de la crónica de Felipe Guaman Poma de Ayala. El trabajo es un ensayo sobre un modo posible de abordar la información y visión sobre el sistema colonial del cronista andino, para revelar algo de su modo de observación, análisis social y forma elegida de construcción narrativa, aspectos a su vez condicionados por su posición social y formación multicultural.<hr/>This study focuses on the «Platica y conuerzacion de los pretenciores», a brief section of Guaman Poma de Ayala’s chronicle of c.1615. It considers a way of analysing the information and the author’s vision of the early Andean colonial system which show his procedures in social observation and narrative construction. It also makes some remarks about his special social position and double-sided cultural formation. <![CDATA[<B>Models of body and femininity in a local gym</B>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122011000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo explora los ideales de cuerpo y comportamiento femenino presentes en mujeres adultas de nuestra «nueva clase media», que asisten a un gimnasio local o de barrio. Propone que los ideales de cuerpo desarrollados por las alumnas están íntimamente relacionados con tradicionales nociones de roles de género de nuestra sociedad; pero, a su vez, enfatiza el hecho de que ellas, además de buscar alcanzar un cuerpo acorde a las expectativas sociales, también buscan interactuar y/o hacer amistad entre ellas, así como experimentar goce u otras emociones extraordinarias en la realización de la actividad aeróbica en sí, etcétera. De esta forma, el texto explora finalmente cómo el significado que estas mujeres otorgan a su vivencia en el gimnasio no solo no las acerca necesariamente al cuerpo ideal que calza con el estándar social de feminidad, sino que incluso su experiencia se convierte en una oportunidad para discutir y reelaborar los modelos de feminidad en sí mismos y afirmar sus propias narrativas de identidad.<hr/>The purpose of this work is to explore the ideals of body and behavior among adult women of our new Peruvian middle class attending a gym. It suggests that the ideals of bodies developed in this place are in closely related to traditional notions of gender roles of our society. But, at the same time, emphasizes the fact that they, not only try to have a body in accordance to social expectation, but also to interact or make friends, and to experience a variety of emotions in performing aerobic activity itself. Finally, the paper explores the meaning that these women give to their experience at the gym. Not only does this experience get them closer to the ideal body, fixed by the social standards of femininity, but the experience turns into an opportunity to discuss and remake those models of femininity, and assert their own discourses of identity. <![CDATA[<B>Mechanisms of sexual exploitation of children and teenagers around the river port of Pucallpa</B>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122011000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en La explotación sexual de niñas y adolescentes es un fenómeno que ha crecido con la expansión de las industrias extractivas (de madera, petróleo, minerales y gas) en la Amazonía peruana. El artículo es parte de una larga investigación en la ciudad de Pucallpa y la ruta norte del río Ucayali, y tiene como objetivo central mostrar la dinámica económica de los mecanismos de explotación sexual comercial de niñas y adolescentes en los alrededores del principal puerto fluvial. Se estudia los mecanismos de explotación local de los bares y restaurantes del puerto, la demanda y las percepciones sobre la explotación sexual de las niñas, y las lógicas económicas que ello implica. Se trata de un negocio cuya rentabilidad está anexada al comercio de bebidas alcohólicas y alimentos; y que no obedece a una lógica criminal organizada sino a un conjunto de redes familiares.<hr/>The sexual exploitation of children and adolescents is a phenomenon that has grown with the expansion of extractive industries (timber, oil, minerals and gas) in the Peruvian Amazon. The article is part of a long research in the city of Pucallpa and the route north of the Ucayali River. Its central objective is to demonstrate the economic dynamics of the mechanisms of commercial sexual exploitation of children and adolescents around the river port. We study the mechanisms of exploitation of local bars and restaurants in the port, the demand and perceptions of sexual exploitation of children, and the economic logic of this phenomenon. This is a business attached to the trade in alcoholic beverages and food, and not due to an organized criminal logical, but to a familiar system of exploitation. <![CDATA[<B>Supe</B>: <B>Arguedas’s unfinished novel</B>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122011000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Tuvo varios nombres: «Harina Mundo», «Mar de Harina», «Jonás», «El pez grande», y fue un proyecto literario que emprendió José María Arguedas después de la publicación de Todas las Sangres (1964). Con él quiso novelar «la transformación del puerto de Supe», lugar donde había pasado los veranos entre 1943 y 1963 y que conocía muy bien. Como sabemos, Arguedas terminó convirtiendo ese proyecto inicial en El zorro de arriba y el zorro de abajo, una novela límite y relato ambientado en el puerto de Chimbote. Dos capítulos de esta novela sobre Supe fueron publicados en vida del escritor, «Mar de Harina» y «El Pelón». En este artículo recojo información que da luces sobre estos textos y sus personajes, ya que fueron tomados de la realidad. Me baso en fuentes orales, tanto de mi memoria personal y familiar como de las conversaciones tenidas con pobladores actuales del puerto en un conversatorio en 2004 sobre los personajes descritos en el inacabado proyecto novelístico.<hr/>It had several names, «Harina Mundo», «Mar de Harina», «Jonás», «El pez grande», and was a literary project that José María Arguedas started after the publication of Todas las Sangres (1964). The novel was intended to tell the story of ‘the transformations of Puerto Supe’, a fishing town he knew well, for he spent there the summer of 1943 and 1963. As we know, Arguedas later transformed this project into his last novel called El Zorro de Arriba y el Zorro de Abajo, which took place in the port of Chimbote. Two chapters of the unfinished novel about Supe were published while Arguedas was still alive: «Mar de Harina» and «El Pelón». In this article I present information about those chapters and the characters they portray, given that they were taken from real life. For this purpose, I draw on oral sources, such as my personal memories and the conversations I held in 2004 with the current inhabitants of Supe, about the characters of this unfinished project. <![CDATA[<B>The Novel from up Above and the Anthropology from down Below</B>: <B>Argueda’s Foxes as Experimental Etnography?</B>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122011000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el presente artículo se elabora una lectura de El Zorro de arriba y el zorro de abajo de José María Arguedas, desde una óptica proveniente de la antropología, haciéndola dialogar con el género de la etnografía experimental, enmarcado dentro de la crisis del paradigma positivista en ciencias sociales. Esta novela pretende dar cuenta de un contexto intercultural complejo, elaborando una fórmula textual con mayores facultades de abordaje que la novela indigenista o el realismo etnográfico clásico. Si bien Arguedas no tiene pretensiones científicas, su novela refleja y abre aspectos de la realidad utilizando recursos como el collage, el mito como antecedente histórico y la perspectiva polifónica mediante el discurso de diversos actores sociales presentes en la obra. Todo ello hace evidencia de su formación como etnólogo que a la vez es literato, inscribiéndose dentro del fenómeno de los géneros confusos y la refiguración del pensamiento social (Geertz 1980). Se procede a partir de la novela en su totalidad y los diarios que la acompañan, destacando ciertos fragmentos y nutriéndonos de perspectivas teóricas referentes a la etnografía. Igualmente, evidenciamos la complejidad del estilo arguediano, como los cuestionamientos teóricos y epistemológicos de la antropología de la segunda mitad del siglo XX.<hr/>This article elaborates a reading of The Fox from up above and the Fox from down below by José María Arguedas, from an anthropological perspective, making it dialogue with the genre of experimental ethnography, framed within the positivist paradigm crisis in social sciences. This book aims to describe a complex intercultural context, developing a textual formula with higher powers than the indigenous novel approach or traditional ethnographic realism. While Arguedas has no scientific pretensions, his novel opens and reflects aspects of reality using resources such as collage, myth as historical background and polyphonic perspective through the discourse of social actors within the play. This makes evidence of his training as an ethnologist who is at once literary, enrolling in the phenomenon of blurred genders and the re-figuration of social thought (Geertz 1980). It starts from the novel in its entirety and the accompanying diaries, highlighting certain passages and nourishes of theoretical perspectives relating to ethnography, demonstrating the complexity of the arguedian style, such as theoretical and epistemological questions of anthropology in the second half of the twentieth century. <![CDATA[<B>The «artistic knowledge» of an Anthropologist and the cultural studies in Peru</B>: <B>On a forgotten work of José María Arguedas</B>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122011000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este breve texto intenta llamar la atención sobre ciertas preguntas en torno al carácter inédito que ha mantenido, por casi medio siglo, un archivo etnográfico acopiado por J. M. Arguedas. Entre ellas, nos preguntamos si tal condición estaría ligada a la forma en que Arguedas concebía el saber de la antropología.<hr/>This text aims to make some questions about the reasons why an ethnographic archive joined by Jose Maria Arguedas has remained unpublished until now. Mainly, it is suggested that this lack of attention to a source like this may be related to a the way in which Arguedas conceived the production of knowledge in Anthropology. <![CDATA[<B>José María Arguedas letters to Abelardo Oquendo</B>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122011000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se publican aquí cuatro cartas que Arguedas dirige a Abelardo Oquendo. En ellas se aprecia su interés por elegir como correctores de sus obras a personas de gran talento literario y severidad de juicio. Revelan asimismo sus particulares interpretaciones de ciertas prácticas de la intelectualidad limeña y su tenaz defensa por resguardar la autenticidad de las expresiones artísticas del mundo andino.<hr/>Four letters are included in this publication that José María Arguedas addressed to Abelardo Oquendo. They document Arguedas’ interest in choosing persons of great literary talent and solid judgemente as editors for his writings. These letters also reveal his personal interpretation of certain practices of Lima intellectual groups, as well as his committed defense in protecting the authenticity of artistic expressions of the Andean world. <![CDATA[<B>All men were born in Jerusalem</B>: <B>Mith and Gospel in the stories about the origen of humans among the Toba (Qom) of the Argentinian Chaco</B>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122011000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en En las narraciones actuales de los toba (qom) del Chaco argentino es frecuente encontrar paralelismos entre relatos de inspiración bíblica y los mitos que narran los orígenes de los seres humanos, sus transformaciones corporales y las diferencias entre diversos tipos de seres. Ciertos acontecimientos descritos en la Biblia suelen ser hilados con elementos del pasado mítico qom generando una lectura bíblica del pasado indígena y nuevas lecturas sobre los orígenes humanos, las diferencias entre los seres y el rol del cuerpo en la constitución de la especificidad humana. En este trabajo, nos proponemos analizar algunas de dichas narraciones en las que los mitos y las historias bíblicas son entrelazados dando lugar a actualizaciones de la noción de cuerpo-persona y devenir.<hr/>Parallelisms between stories of biblical inspiration and myths that describe the origins of the human beings, their corporal transformations and the differences between diverse types of beings can be found in contemporary narrations of the Toba people (Qom) of the Argentinean Gran Chaco. Events described in the Bible are usually spun with elements of the mythical past of Toba people, therefore generating a biblical reading of the indigenous past and new readings on the human origins, of the differences between beings and of the importance of the body in the constitution of human specificity. This paper examines some of these narrations where myths and Biblical stories are interlaced giving rise to new notions of body and person. <![CDATA[<B>Diasporic identities in Andean folk dance</B>: <B>A cyber-anthropological study</B>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122011000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo explora el discurso sobre las danzas folclóricas bolivianas desde la perspectiva de diáspora tal como se presenta en la Web 2.0 y a través de ella. Metodológicamente se trata de un estudio ciberantropológico que investiga las implicaciones que tiene la danza folclórica no solo para los migrantes bolivianos y sus descendientes sino también para bailarines no bolivianos, y se enfoca especialmente en cuestiones de identidad y etnicidad.<hr/>Parting from the reality of diasporic communities of Bolivian migrants the present article explores what people communicate within the Web 2.0 and using Web 2.0 technologies. It is a cyber-anthropological study researching the implications Bolivian folk dance has for the Bolivian migrants and their descendants, especially focussing on issues of identity and ethnicity. <![CDATA[<B>Anthropology on stage</B>: <B>networks of influence, sociability and prestige at the begining of Etnographic Museum of the Universidad de Buenos Aires</B>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122011000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo se propone analizar algunos aspectos de la trayectoria inicial del Museo Etnográfico -de 1904 a 1917-, período caracterizado por la dirección del arqueólogo Juan B. Ambrosetti (1865-1917). El objetivo es dar cuenta de la situación del establecimiento en el circuito museológico extendido, la inserción de su director en los ámbitos de sociabilidad, las conexiones con coleccionistas, amateurs, funcionarios e instituciones análogas, las redes de intercambio de favores y recursos, y las estrategias para la adquisición y formación de sus colecciones. A lo que se aspira, pues, es a un entendimiento de las tramas de poder, mecenazgo e influencia alrededor de las cuales un espacio intelectual determinado fue ganando credibilidad, legitimidad y el prestigio necesarios para dotar a la disciplina del capital simbólico y social esperado. La tesis que se sustenta es que, en su fase formativa, las disciplinas antropológicas se modularon y obtuvieron reconocimiento sobre la base de alianzas, generalmente de tipo informal, con instituciones y agentes no pertenecientes a la comunidad de referencia.<hr/>This article intends to analyse some aspects of the initial trajectory of the Ethnographic Museum -from 1904 to 1917- period characterized by the direction of archaeologist Juan B. Ambrosetti (1865-1917). The aim is to give an account of the situation of the establishment in the museological circuit locally and internationally, the inclusion of the director in the spheres of sociality, connections with collectors, amateurs, civil servants and similar institutions, networks for the exchange of favors and resources, and strategies for acquisition and training of their collections. What aims, therefore, is an understanding of the plots of power, patronage and influence around which a given intellectual space gained credibility, legitimacy and the prestige necessary to equip the discipline of the expected social and symbolic capital. The thesis supported is that, in their formative stage, anthropological disciplines were modulated and gained recognition on the basis of partnerships, generally of informal kind with institutions and agents not belonging to the community of reference. <![CDATA[<B>Reading Fuenzalida</B>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122011000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo proporciona un breve recuento de la trayectoria antropológica de Fernando Fuenzalida a partir de sus principales obras. El trabajo antropológico del autor Fuenzalida puede ser rastreado a lo largo de una serie de etapas que marcan una serie de transformaciones tanto en la sociedad como en el sujeto del análisis, la interpretación y el enfoque desarrollados por el autor. A lo largo de cuatro décadas pasa de un enfoque etnográfico centrado en temas «culturales» a enfoques que privilegian la política y la transformación social, para retornar en los últimos años a temas globales y culturales.<hr/>This article offers a brief account of Fernando Fuenzalida’s intelectual trajectory. His anthropological research can be tracked along several stages that show a series of transformations in society, as well as in the subject of analysis, and interpretation, and in his approach to the subject-matter. Throughout four decades he switches from an ethnographic approach centered on culture to approaches that give more importance to political and social transformation. In recent years he returns to global and cultural topics. <![CDATA[<B>Arguedas, José María</B>: <B><I>Registro musical 1960-1963</I>. Lima, Ministerio de Cultura 2011. [Texto y 3 discos compactos]</B>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122011000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo proporciona un breve recuento de la trayectoria antropológica de Fernando Fuenzalida a partir de sus principales obras. El trabajo antropológico del autor Fuenzalida puede ser rastreado a lo largo de una serie de etapas que marcan una serie de transformaciones tanto en la sociedad como en el sujeto del análisis, la interpretación y el enfoque desarrollados por el autor. A lo largo de cuatro décadas pasa de un enfoque etnográfico centrado en temas «culturales» a enfoques que privilegian la política y la transformación social, para retornar en los últimos años a temas globales y culturales.<hr/>This article offers a brief account of Fernando Fuenzalida’s intelectual trajectory. His anthropological research can be tracked along several stages that show a series of transformations in society, as well as in the subject of analysis, and interpretation, and in his approach to the subject-matter. Throughout four decades he switches from an ethnographic approach centered on culture to approaches that give more importance to political and social transformation. In recent years he returns to global and cultural topics. <![CDATA[<B>Ulfe, Maria Eugenia.<I> Cajones de la memoria. La historia reciente del Perú a través de los retablos andinos</B></I>: <B>Colección Estudios Andinos. Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú, 2011</B>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122011000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo proporciona un breve recuento de la trayectoria antropológica de Fernando Fuenzalida a partir de sus principales obras. El trabajo antropológico del autor Fuenzalida puede ser rastreado a lo largo de una serie de etapas que marcan una serie de transformaciones tanto en la sociedad como en el sujeto del análisis, la interpretación y el enfoque desarrollados por el autor. A lo largo de cuatro décadas pasa de un enfoque etnográfico centrado en temas «culturales» a enfoques que privilegian la política y la transformación social, para retornar en los últimos años a temas globales y culturales.<hr/>This article offers a brief account of Fernando Fuenzalida’s intelectual trajectory. His anthropological research can be tracked along several stages that show a series of transformations in society, as well as in the subject of analysis, and interpretation, and in his approach to the subject-matter. Throughout four decades he switches from an ethnographic approach centered on culture to approaches that give more importance to political and social transformation. In recent years he returns to global and cultural topics. <![CDATA[<B>Montoya Rojas, Rodrigo. <I>Porvenir de la cultura quechua en Perú. Desde Lima, Villa El Salvador y Puquio</B></I>: <B>Lima: Fondo Editorial de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 2010</B>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122011000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo proporciona un breve recuento de la trayectoria antropológica de Fernando Fuenzalida a partir de sus principales obras. El trabajo antropológico del autor Fuenzalida puede ser rastreado a lo largo de una serie de etapas que marcan una serie de transformaciones tanto en la sociedad como en el sujeto del análisis, la interpretación y el enfoque desarrollados por el autor. A lo largo de cuatro décadas pasa de un enfoque etnográfico centrado en temas «culturales» a enfoques que privilegian la política y la transformación social, para retornar en los últimos años a temas globales y culturales.<hr/>This article offers a brief account of Fernando Fuenzalida’s intelectual trajectory. His anthropological research can be tracked along several stages that show a series of transformations in society, as well as in the subject of analysis, and interpretation, and in his approach to the subject-matter. Throughout four decades he switches from an ethnographic approach centered on culture to approaches that give more importance to political and social transformation. In recent years he returns to global and cultural topics.