Scielo RSS <![CDATA[Anthropologica]]> http://dev.scielo.org.pe/rss.php?pid=0254-921220160002&lang=en vol. 34 num. 37 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://dev.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://dev.scielo.org.pe <![CDATA[<b>Cultura, política y ecología política del agua</b>: <b>una presentación</b>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122016000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Accumulation of water rights in Peru</b>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122016000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en En Latinoamérica, la gobernanza del agua se enfrenta con el problema del aumento de la demanda de recursos hídricos, la creciente variabilidad hidrológica en un contexto de cambio climático, y la contaminación, que sigue proliferándo. Por lo tanto, se observa una creciente escasez de agua, en cantidad y calidad, lo que genera competencia y conflictos entre los actores involucrados. El problema coincide con el urgente temario internacional de la concentración de tierra, que está muy entrelazado con la concentración del agua en pocas manos. La globalización y un clima político neoliberal facilitan que actores poderosos acumulen derechos y volúmenes de agua a expensas de usuarios de menor poder. Este documento tiene por objetivo examinar el contexto nacional, poniendo especial atención sobre la acumulación en casos ejemplares de la costa peruana. Se basa en revisión de literatura, informes y archivos pertinentes. Concluye que la distribución injusta de tierra y agua, a expensas de familias rurales y de territorios comunales e indígenas, constituye una grave amenaza para la sostenibilidad ambiental, la seguridad hídrica y la seguridad alimentaria.<hr/>In Latin America, water governance is facing the problem of rising demand for water resources, increased hydrological variability in a context of climate change, proliferating contamination and thus -in general- increasing scarcity of water in terms of quantity, quality, and opportunity. This creates competition and conflicts among stakeholders. The issue coincides with the urgent international problem of concentration of land, which is heavily intertwined with the concentration of water in the hands of the few. Globalization and a neoliberal political climate facilitate that powerful actors accumulate water rights and volumes at the expense of less powerful water users. This paper examines some exemplary situations in Peru. It is based on literature review, reports and archival research. The paper concludes that the unfair distribution of land and water, at the expense of rural families, communities and indigenous territories, constitutes a serious threat to environmental sustainability, water security and food security. <![CDATA[<b>Oil extractive activity’s impact on access to water</b>: <b>the case of two Kukama Kukamiria communities of the Marañón river basin (Loreto, Perú)</b>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122016000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en En esta investigación nos aproximamos a las consecuencias de las actividades petroleras en el acceso a recursos naturales e hídricos en dos comunidades nativas kukama kukamiria, en la cuenca del río Marañón (Loreto). Se analiza también el rol del Estado y las empresas involucradas en los derrames de petróleo ocurridos en la zona. Con dicho propósito, visitamos las comunidades de Shapajilla y Parinari, donde se realizaron entrevistas, talleres y observación participante. En este sentido, si bien los derrames han generado trasformaciones en el acceso y uso de agua (por ejemplo, en la calidad y cantidad del agua y peces que hay en la zona), se observa que la pesca y el río siguen siendo relevantes para el ecosistema, economía familiar y cosmovisión kukama. No obstante, la concepción de un entorno contaminado sigue generando incertidumbre en la población.<hr/>This research will try to address the consequences of oil extraction on the access to natural and water resources, especially in two native communities of the Kukama Kukamiria people located in the lower Marañón basin. Furthermore, we analyze the role of the state and enterprises involved in the oil spills occurred in the area. In this sense, even if the oil spills have transformed the access and use of water (for instance the quantity and quality of water and fish in the area) the river and fishing remain relevant for the ecosystem, family economy and Kukama cosmovision. Nonetheless, the conception of a polluted environment continues to create uncertainty in the population. <![CDATA[<b>A new water culture?</b>: <b>institutional inertia and technocratic water management in Peru</b>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122016000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Ley de Recursos Hídricos (Ley 29338) de 2009 transformó el marco normativo e institucional del sector hídrico en el Perú hacia un enfoque en la Gestión Integrada de Recursos Hídricos - GIRH. Este cambio fue significativo después de cuarenta años de vigencia de la ley anterior, que priorizaba el uso agrícola del recurso hídrico. A través de un análisis del marco normativo actual y la institucionalidad existente, combinado con una mirada a las relaciones históricas entre la burocracia hídrica del Estado y la sociedad peruana, este artículo argumenta que la institucionalidad del agua contemporánea refleja la persistencia de una cultura tecnocrática basada en la ingeniería y la misión hidráulica predominante durante el siglo XX. El trabajo muestra cómo la burocracia hídrica actual en el Perú ha consolidado una autoridad centralizada sobre el agua mediante la asimilación y desarrollo de una variante de la GIRH que prioriza el establecimiento de derechos formales de agua, el reconocimiento del valor económico del recurso hídrico, y un creciente enfoque en la eficiencia del uso del agua.<hr/>The 2009 Hydrologic Resources Law (Law 29338) shifted the legal and institutional framework in Peru’s water sector toward a focus on Integrated Water Resource Management (IWRM). This change formally ended the explicit prioritization of water for agricultural uses that had prevailed for four decades under the prior legal regime enacted during the nation’s agrarian reform. This article combines analysis of Peru’s current legal and institutional setting for water management with examination of the historical dynamics between the state water bureaucracy and Peruvian society to argue that the existing arrangements for water governance reflect the enduring influence of an engineerled technocracy rooted in the highmod-ernist approaches of the 20th century. The article illustrates how the state bureaucracy has consolidated centralized authority over the water sector through assimilation and adaptation of the IWRM paradigm and the development of a water regime that prioritizes the formalization of water rights, recognition of the economic value of water, and water-use efficiency. <![CDATA[<b>The Constitution of Water Power</b>: <b>agro-exporters and groundwater scarcity in the Ica Valley and Pampas de Villacurí</b>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122016000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El boom agroexportador en la región costera de Ica ha provocado dos procesos interrelacionados: la generación situaciones de estrés hídrico y la emergencia del grupo agroexportador como un nuevo actor social. El papel asignado a los agroexportadores en la narrativa de desarrollo regional les ha concedido una posición dominante en la gestión de los recursos hídricos de Ica. Esto ha generado una reconfiguración de las relaciones sociales y políticas en el espacio local, que ha permitido que el grupo agroexportador sea incluso capaz de disputar los esfuerzos de regulación del agua subterránea del Estado. Así, las preguntas que guían esta investigación son: ¿cómo los agroexportadores han concentrado poder hídrico en Ica? ¿Cómo ejercen este poder? El artículo argumenta que el control sobre el agua subterránea ha recaído en manos del grupo agroexportador gracias a su capacidad de concentrar y ejercer tres dimensiones de poder: la capacidad económica, el conocimiento técnico y la coerción. En el desarrollo de este argumento, se explica cómo la concentración de estas dimensiones de poder ha incidido en la producción de escenarios de escasez hídrica a determinados grupos de población, sin enfrentar mayor resistencia a pesar de ello.<hr/>The agro-export boom in the coastal region of Ica has caused two interrelated processes: the generation of water scarcity scenarios and the emergency of the agro-exporter group as a new social actor. The role assigned to agro-exporters in the narrative of regional development has given them a dominant position in the management of Ica water resources. This has generated a re-configuration of social and political relationships at the local space that has allowed them to be able of even contest State’s efforts to regulate groundwater use. Thus, the questions guiding this research are: how the agro-exporter group has concentrated water power in Ica? And how do they exercise this power? This paper argues that control over groundwater resources has fallen into the hands of the agro-exporter group due to their capacity to concentrate and exercise three dimensions of power: economic capacity, technical knowledge and coercion. In developing this argument, we explain how the concentration of these power dimensions has influenced in the production of water scarcity scenarios to certain groups of population, without confronting much resistance despite of it. <![CDATA[<b>Agricultural Export and Overexploitation of the Ica Aquifer in Peru</b>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122016000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El crecimiento económico agroexportador en el valle de Ica ha traído consigo la concentración de la tierra y de las fuentes de agua subterránea. Este proceso ha dado mayor poder a las empresas agroexportadoras, las cuales responden individualmente a la demanda del mercado internacional. El incremento en la demanda externa de los productos del valle genera importantes beneficios privados, pero inhibe la acción colectiva para la conservación del acuífero. Cada empresa decide la cantidad de pozos a perforar y el volumen de agua subterránea que debe extraer, dados los requerimientos técnicos de los cultivos y ante una débil regulación pública. La mayor extracción con respecto a la reserva y disponibilidad de agua lleva a un descenso del volumen del acuífero, a un deterioro del recurso común y a la consecuente escasez. La metodología de investigación ha seguido el enfoque de la economía institucional para analizar las interrelaciones entre lo social, lo tecnológico y las políticas públicas en el valle de Ica, buscando situarse en una perspectiva interdisciplinaria.<hr/>The economic growth experienced in the agricultural export sector in the Ica Valley has gone along with the concentration of land and groundwater sources. This process has given more power to the exporting companies, which respond individually to demand from international markets. The external demand increase of Ica valley’s products generates significant private gains, but inhibits collective action towards the conservation of the aquifer. Each company decides the number of wells to be drilled and the volume of groundwater to be drawn, given the technical requirements of the crops and the weak government regulation. The increased extraction compared to the reserve and availability of water, leads to a decrease in the volume of water in the aquifer and to the degradation of the common and consequent scarcity. The research has followed the institutional economy approach to analyze the interrelations between the social, the technological and the public policies in Ica’s Valley looking for an interdisciplinary perspective. <![CDATA[<b>No one is old here!</b>: <b>Uses and interpretations of services provided by a Senior Activity Center in a low-income urban district of Peru</b>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122016000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo analiza la forma en que son usados e interpretados los servicios del programa Centros del Adulto Mayor - CAM del Seguro Social en Salud por los usuarios y profesionales que lo ejecutan en un distrito popular del sur de Lima. Sobre la base de investigación etnográfica, se muestra la forma en que una política construye una «forma de vejez ideal» promovida a través de los servicios que ofrece. Lo planteado por el programa no es asumido de manera pasiva por los profesionales que lo implementan en el ámbito local. Ellos reinterpretan sus lineamientos en función de sus sentidos comunes y experiencias, lo cual genera grandes contradicciones, así como una reproducción parcial de prejuicios relacionados con la vejez. Por otro lado, los usuarios utilizan el programa como mecanismo para afrontar crisis experimentadas en esta etapa de sus vidas, así como para oponerse al discurso hegemónico que los destina a vivir una vejez que no los satisface. El CAM les ofrece estas oportunidades, pero no pueden ser aprovechadas uniformemente ya que no todos los miembros cuentan con los recursos o capacidades para hacerlo, así como también genera malestar al aislarlos conceptual y espacialmente denominándolos «adultos mayores».<hr/>The article analyzes the uses and interpretations of the services of a Senior Activity Center program (Centros del Adulto Mayor - CAM) by its users and the professionals who direct it in a low-income urban district of Lima, Peru. Based on ethnographic research, and revealed the way a public policy builds an «ideal old age» which is promoted by their services. This is not passively assumed by the professionals who implement the program locally. They reinterpret their guidelines based on their common sense and experience which generates contradictions and a partial reproduction of prejudices related to old age. On the other hand, users use the program as a mechanism to deal with moments of crisis that were experienced at this stage of their lives. Also to oppose the hegemonic discourse of old age that doesn’t satisfy them. The CAM offers these opportunities but they don’t benefit all members uniformly because they don’t have the same resources or capacity. The program also creates discomfort between these elders because it isolates them conceptually and spatially when it calls them «seniors». <![CDATA[<b>Time is Power</b>: <b>Aging and Control of Public Space in a Traditional Middle Class Neighborhood in Lima</b>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122016000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo estudia el efecto del envejecimiento de los vecinos sobre las organizaciones locales en San Felipe, un barrio de clase media en Lima, Perú. Ilustro el efecto de este fenómeno usando el caso del control del espacio público en el barrio. Para esta investigación realicé observación participante durante un año. En ese período, observé la dinámica de las asambleas locales, entrevisté a 46 vecinos de distintas características y fui testigo de una gran cantidad de situaciones y controversias entre vecinos en los espacios públicos de San Felipe. Encuentro que los adultos mayores son los que imponen su punto de vista respecto del destino del barrio. Dicho resultado es sorprendente, pues los adultos mayores no son ni el grupo demográficamente más importante, ni el de mayores recursos. Sostengo que ello ocurre porque los adultos-mayores transforman el tiempo (un recurso escaso para los adultos jóvenes, pero ampliamente disponible para los adultos-mayores) en poder organizacional. Con dicho poder organizacional, los adultos mayores logran influir en los funcionarios municipales, quienes no solo defienden el punto de vista de los adultos mayores respecto del espacio público, sino que además lo transforman en concordancia con dicho criterio.<hr/>In this article, I study the effect of aging of neighbors on local organizations in San Felipe, a middle-class neighborhood in Lima, Peru. I elaborate on this effect by using the case of the control of public space in the neighborhood. I conducted participant observation during a year. During that year, I observed the dynamics of local organizations’ meetings; I interviewed 46 residents of different characteristics; and I observed a large amount of situations and controversies among actors in San Felipe’s public space. I find that senior residents are the ones who impose their point of view about the neighborhood’s fortune. This result is surprising considering that senior residents are neither the most numerous group in the neighborhood, neither the one with higher resources. I claim that that happens because senior residents transform time (a scarce resource for young-adult neighbors, though abundant for the senior neighbors) into organizational power. With that organizational power, senior residents are able to influence on the municipality’s functionaries who not only defend the discourse of senior residents regarding the use of public space, but also transform it according to this discourse. <![CDATA[<b>Campagno, Marcelo (ed.) (2014). <i>Pierre Clastres y las sociedades antiguas.</i> Buenos Aires: Programa de Estudios sobre Formas de Sociedad y Configuraciones Estatales en la Antigüedad. Universidad de Buenos Aires, Miño y Dávila.</b>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122016000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo estudia el efecto del envejecimiento de los vecinos sobre las organizaciones locales en San Felipe, un barrio de clase media en Lima, Perú. Ilustro el efecto de este fenómeno usando el caso del control del espacio público en el barrio. Para esta investigación realicé observación participante durante un año. En ese período, observé la dinámica de las asambleas locales, entrevisté a 46 vecinos de distintas características y fui testigo de una gran cantidad de situaciones y controversias entre vecinos en los espacios públicos de San Felipe. Encuentro que los adultos mayores son los que imponen su punto de vista respecto del destino del barrio. Dicho resultado es sorprendente, pues los adultos mayores no son ni el grupo demográficamente más importante, ni el de mayores recursos. Sostengo que ello ocurre porque los adultos-mayores transforman el tiempo (un recurso escaso para los adultos jóvenes, pero ampliamente disponible para los adultos-mayores) en poder organizacional. Con dicho poder organizacional, los adultos mayores logran influir en los funcionarios municipales, quienes no solo defienden el punto de vista de los adultos mayores respecto del espacio público, sino que además lo transforman en concordancia con dicho criterio.<hr/>In this article, I study the effect of aging of neighbors on local organizations in San Felipe, a middle-class neighborhood in Lima, Peru. I elaborate on this effect by using the case of the control of public space in the neighborhood. I conducted participant observation during a year. During that year, I observed the dynamics of local organizations’ meetings; I interviewed 46 residents of different characteristics; and I observed a large amount of situations and controversies among actors in San Felipe’s public space. I find that senior residents are the ones who impose their point of view about the neighborhood’s fortune. This result is surprising considering that senior residents are neither the most numerous group in the neighborhood, neither the one with higher resources. I claim that that happens because senior residents transform time (a scarce resource for young-adult neighbors, though abundant for the senior neighbors) into organizational power. With that organizational power, senior residents are able to influence on the municipality’s functionaries who not only defend the discourse of senior residents regarding the use of public space, but also transform it according to this discourse. <![CDATA[<b>Martuccelli, Danilo. </b><b><i>Lima y sus arenas. Poderes sociales y jerarquías culturales</i></b><b>. Lima: Cauces, 2015, 326 pp.</b>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122016000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo estudia el efecto del envejecimiento de los vecinos sobre las organizaciones locales en San Felipe, un barrio de clase media en Lima, Perú. Ilustro el efecto de este fenómeno usando el caso del control del espacio público en el barrio. Para esta investigación realicé observación participante durante un año. En ese período, observé la dinámica de las asambleas locales, entrevisté a 46 vecinos de distintas características y fui testigo de una gran cantidad de situaciones y controversias entre vecinos en los espacios públicos de San Felipe. Encuentro que los adultos mayores son los que imponen su punto de vista respecto del destino del barrio. Dicho resultado es sorprendente, pues los adultos mayores no son ni el grupo demográficamente más importante, ni el de mayores recursos. Sostengo que ello ocurre porque los adultos-mayores transforman el tiempo (un recurso escaso para los adultos jóvenes, pero ampliamente disponible para los adultos-mayores) en poder organizacional. Con dicho poder organizacional, los adultos mayores logran influir en los funcionarios municipales, quienes no solo defienden el punto de vista de los adultos mayores respecto del espacio público, sino que además lo transforman en concordancia con dicho criterio.<hr/>In this article, I study the effect of aging of neighbors on local organizations in San Felipe, a middle-class neighborhood in Lima, Peru. I elaborate on this effect by using the case of the control of public space in the neighborhood. I conducted participant observation during a year. During that year, I observed the dynamics of local organizations’ meetings; I interviewed 46 residents of different characteristics; and I observed a large amount of situations and controversies among actors in San Felipe’s public space. I find that senior residents are the ones who impose their point of view about the neighborhood’s fortune. This result is surprising considering that senior residents are neither the most numerous group in the neighborhood, neither the one with higher resources. I claim that that happens because senior residents transform time (a scarce resource for young-adult neighbors, though abundant for the senior neighbors) into organizational power. With that organizational power, senior residents are able to influence on the municipality’s functionaries who not only defend the discourse of senior residents regarding the use of public space, but also transform it according to this discourse. <![CDATA[<b>Martuccelli, Danilo. </b><b><i>Lima y sus arenas. Poderes sociales y jerarquías culturales</i></b><b>. Lima: Cauces, 2015, 326 pp.</b>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122016000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo estudia el efecto del envejecimiento de los vecinos sobre las organizaciones locales en San Felipe, un barrio de clase media en Lima, Perú. Ilustro el efecto de este fenómeno usando el caso del control del espacio público en el barrio. Para esta investigación realicé observación participante durante un año. En ese período, observé la dinámica de las asambleas locales, entrevisté a 46 vecinos de distintas características y fui testigo de una gran cantidad de situaciones y controversias entre vecinos en los espacios públicos de San Felipe. Encuentro que los adultos mayores son los que imponen su punto de vista respecto del destino del barrio. Dicho resultado es sorprendente, pues los adultos mayores no son ni el grupo demográficamente más importante, ni el de mayores recursos. Sostengo que ello ocurre porque los adultos-mayores transforman el tiempo (un recurso escaso para los adultos jóvenes, pero ampliamente disponible para los adultos-mayores) en poder organizacional. Con dicho poder organizacional, los adultos mayores logran influir en los funcionarios municipales, quienes no solo defienden el punto de vista de los adultos mayores respecto del espacio público, sino que además lo transforman en concordancia con dicho criterio.<hr/>In this article, I study the effect of aging of neighbors on local organizations in San Felipe, a middle-class neighborhood in Lima, Peru. I elaborate on this effect by using the case of the control of public space in the neighborhood. I conducted participant observation during a year. During that year, I observed the dynamics of local organizations’ meetings; I interviewed 46 residents of different characteristics; and I observed a large amount of situations and controversies among actors in San Felipe’s public space. I find that senior residents are the ones who impose their point of view about the neighborhood’s fortune. This result is surprising considering that senior residents are neither the most numerous group in the neighborhood, neither the one with higher resources. I claim that that happens because senior residents transform time (a scarce resource for young-adult neighbors, though abundant for the senior neighbors) into organizational power. With that organizational power, senior residents are able to influence on the municipality’s functionaries who not only defend the discourse of senior residents regarding the use of public space, but also transform it according to this discourse. <![CDATA[<b>Bode, Barbara. </b><b><i>Las campanas del silencio. Destrucción y creación en los Andes</i></b><b>. Lima: Fondo Editorial del Congreso del Perú, 2015, 521 pp.</b>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122016000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo estudia el efecto del envejecimiento de los vecinos sobre las organizaciones locales en San Felipe, un barrio de clase media en Lima, Perú. Ilustro el efecto de este fenómeno usando el caso del control del espacio público en el barrio. Para esta investigación realicé observación participante durante un año. En ese período, observé la dinámica de las asambleas locales, entrevisté a 46 vecinos de distintas características y fui testigo de una gran cantidad de situaciones y controversias entre vecinos en los espacios públicos de San Felipe. Encuentro que los adultos mayores son los que imponen su punto de vista respecto del destino del barrio. Dicho resultado es sorprendente, pues los adultos mayores no son ni el grupo demográficamente más importante, ni el de mayores recursos. Sostengo que ello ocurre porque los adultos-mayores transforman el tiempo (un recurso escaso para los adultos jóvenes, pero ampliamente disponible para los adultos-mayores) en poder organizacional. Con dicho poder organizacional, los adultos mayores logran influir en los funcionarios municipales, quienes no solo defienden el punto de vista de los adultos mayores respecto del espacio público, sino que además lo transforman en concordancia con dicho criterio.<hr/>In this article, I study the effect of aging of neighbors on local organizations in San Felipe, a middle-class neighborhood in Lima, Peru. I elaborate on this effect by using the case of the control of public space in the neighborhood. I conducted participant observation during a year. During that year, I observed the dynamics of local organizations’ meetings; I interviewed 46 residents of different characteristics; and I observed a large amount of situations and controversies among actors in San Felipe’s public space. I find that senior residents are the ones who impose their point of view about the neighborhood’s fortune. This result is surprising considering that senior residents are neither the most numerous group in the neighborhood, neither the one with higher resources. I claim that that happens because senior residents transform time (a scarce resource for young-adult neighbors, though abundant for the senior neighbors) into organizational power. With that organizational power, senior residents are able to influence on the municipality’s functionaries who not only defend the discourse of senior residents regarding the use of public space, but also transform it according to this discourse. <![CDATA[<b>Cánepa Koch, Gisela e Ingrid Kummels (eds.). <i>Photography in Latin America:</i> <i>Images and Identities Across Time and Space</i>. Bielefeld: Transcript Verlag, 2016, 242 pp.</b>]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122016000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo estudia el efecto del envejecimiento de los vecinos sobre las organizaciones locales en San Felipe, un barrio de clase media en Lima, Perú. Ilustro el efecto de este fenómeno usando el caso del control del espacio público en el barrio. Para esta investigación realicé observación participante durante un año. En ese período, observé la dinámica de las asambleas locales, entrevisté a 46 vecinos de distintas características y fui testigo de una gran cantidad de situaciones y controversias entre vecinos en los espacios públicos de San Felipe. Encuentro que los adultos mayores son los que imponen su punto de vista respecto del destino del barrio. Dicho resultado es sorprendente, pues los adultos mayores no son ni el grupo demográficamente más importante, ni el de mayores recursos. Sostengo que ello ocurre porque los adultos-mayores transforman el tiempo (un recurso escaso para los adultos jóvenes, pero ampliamente disponible para los adultos-mayores) en poder organizacional. Con dicho poder organizacional, los adultos mayores logran influir en los funcionarios municipales, quienes no solo defienden el punto de vista de los adultos mayores respecto del espacio público, sino que además lo transforman en concordancia con dicho criterio.<hr/>In this article, I study the effect of aging of neighbors on local organizations in San Felipe, a middle-class neighborhood in Lima, Peru. I elaborate on this effect by using the case of the control of public space in the neighborhood. I conducted participant observation during a year. During that year, I observed the dynamics of local organizations’ meetings; I interviewed 46 residents of different characteristics; and I observed a large amount of situations and controversies among actors in San Felipe’s public space. I find that senior residents are the ones who impose their point of view about the neighborhood’s fortune. This result is surprising considering that senior residents are neither the most numerous group in the neighborhood, neither the one with higher resources. I claim that that happens because senior residents transform time (a scarce resource for young-adult neighbors, though abundant for the senior neighbors) into organizational power. With that organizational power, senior residents are able to influence on the municipality’s functionaries who not only defend the discourse of senior residents regarding the use of public space, but also transform it according to this discourse.