Scielo RSS <![CDATA[Revista de Comunicación]]> http://dev.scielo.org.pe/rss.php?pid=1684-093320200001&lang=es vol. 19 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://dev.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://dev.scielo.org.pe <![CDATA[Espacio, tiempo e identidad en el cine de Christopher Nolan: una aproximación filosófica a las claves narrativas de su puesta en escena]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332020000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: El cine de Christopher Nolan destaca, entre otros aspectos, por una puesta en escena en la que los espacios de representación (decorados y escenarios naturales), el tiempo cinematográfico (tiempo narrativo y tiempo de la historia) y la identidad de los personajes se presentan al espectador de forma sincrónica y fragmentada, como las piezas de un puzle sobre una mesa. Este artículo pretende establecer una conexión entre esa fórmula narrativa, que rompe la clásica estructura cronológica y lineal, y la consolidación tras el 11S de una filosofía de “amor por el fragmento” (Rella, 1998: 38), ba sada en las distintas derivas del idealismo hegeliano, que desafía la creencia en una razón absoluta y unitaria, en particular en temas relacionados con el tiempo, el individuo y la memoria. Se trata de una reflexión de carácter filosófico antes que narrativo dirigida a situar y comprender el cine de Nolan en las coordenadas de pensamiento propias de su época. Porque sus películas no aspiran a ofrecer respues tas a las grandes cuestiones, sino a formular nuevas preguntas.<hr/>ABSTRACT: Christopher Nolan’s cinema highlights, among other aspects, a staging in which the spac es of representation (sets and natural scenes), cinematographic time (narrative time and time of history) and the identity of the characters are presented to the audience in a synchronic and fragmented style, like pieces of a puzzle on a table. This article aims to establish a connection between that narrative for mula, which breaks the classical chronological and linear structure, and the consolidation after 11S of a philosophy of “love for the fragment” (Rella, 1998: 38), based on the different drifts of the Hegelian ide alism, which challenges the belief in an absolute and unitary reason, in particular in the subjects related to the individual and the memory. It is a reflection of a philosophical rather than narrative nature aimed at situating and understanding Nolan’s cinema in the thought coordinates of his time. Because his films do not aspire to offer answers to the big questions, but to ask new questions. <![CDATA[Comportamiento de las comunidades digitales en Twitter durante las elecciones México 2018]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332020000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: Con el objetivo de evaluar la importancia de la comunicación digital en la cultura política, se exploró el comportamiento de las comunidades digitales del Twitter durante las elecciones México 2018. La investigación se dividió en dos fases: obtener los tuits de la campaña electoral sobre tres de los candidatos por medio del entorno de programación “R” y mediante filtros el análisis de la base de datos a través de un libro de códigos. Los resultados describen que, de 4664 tuits analizados, el candidato José Antonio Meade (47%), se guido por Andrés Manuel López Obrador (29%) y Ricardo Anaya (24%). Los emisores “ciudadanos co munes” emitieron el 31% de los tuits analizados, de los cuales el 20% fueron enlazados con noticias de medios online, mientras que los “periodistas” y “medios de comunicación” sumaron el 40% del total. La discusión final prevé a la comunicación digital como transformadora o reproductora de la esfera pública.<hr/>ABSTRACT: In order to assess the importance of political communication in the Mexican political cul ture, this paper probes into the behavior of digital communities in Twitter during the 2018 Mexico’s presidential election. Research followed a two staged design. First, a large sample of tweets were collected on a daily basis using the package “rtweet” in the R programming environment. Following that, the collected tweets were filtered, cleaned, and a codebook was designed to analyze their contents. The results show that, out of a sample of 4664 publications, candidate Jose Antonio Meade had the lar gest number of mentions (47%), followed by Andrés Manuel López Obrador (29%) and Ricardo Anaya (24%). “Common citizens” issued 31% of the tweets analyzed, out of which 20% show links to online news outlets, while journalists and media publications accounted for 40% of the sampled tweets. The authors consider that these results characterize the observed digital communication practices as either transformations or extensions of the offline public sphere. <![CDATA[Comunicación corporativa y <em>branded content</em> en Facebook: un estudio de las cuentas oficiales de las universidades peruanas]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332020000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: Esta investigación explora el uso de Facebook como un canal de comunicación corporativa de las universidades peruanas y persigue el objetivo de reconocer cuáles son los elementos comuni cativos que generan mayor interacción. Para alcanzar este objetivo, se realiza un análisis de contenido que permite detectar las acciones comunicativas, los formatos, las temáticas y los vínculos emociona les que propician una mayor participación de los públicos en esta red social. Además, se complementa esta metodología con un análisis cualitativo de las publicaciones más relevantes. Los resultados de la investigación muestran que los contenidos más valorados por el público son aquellos que buscan educar e inspirar, a través de formatos audiovisuales, con los resultados de investigación e innovación científica, apelando a un sentimiento de orgullo de la comunidad.<hr/>ABSTRACT: This research explores the use of Facebook as a corporate communications channel of Peruvian universities. The study aims to find out which communication elements generate the greatest interaction. To this end, content analysis is carried out, which allows to detect communicative actions, formats, themes and emotional links that lead to greater participation of audiences in this social network. This methodology is complemented by a qualitative analysis of the most relevant posts. Results show that content valued most by the public seeks to educate and inspire with the results of research and scientific innovation and through audiovisual formats, appealing to a sense of pride of the community. <![CDATA[Empleo de las emociones en los <em>post</em> de los candidatos en las elecciones peruanas 2016]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332020000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: El artículo analiza las publicaciones (post) de los candidatos presidenciales en las eleccio nes peruanas del 2016, a través de un análisis de contenido. Se ha procedido a realizar una captura de las publicaciones (post) que manifiestan alguna emoción en un periodo de catorce días previo a las elecciones, tanto en primera como en segunda vuelta. Se puede constatar el poco uso de emociones por parte de los candidatos, y que su recurrencia se asocia a expresar emociones positivas sobre las negativas, no destacando la búsqueda de confrontación con otro candidato; asimismo se observa cierto patrón en el uso de las emociones, pero solo en el caso de las candidatas mujeres.<hr/>ABSTRACT: The article analyzes the publications (post) of the presidential candidates in the 2016 Pe ruvian elections, through a content analysis. It has proceeded to make a capture of publications (post) that show some emotion in a period of fourteen days before the elections, both in first and second round. It can be seen that the candidates have little use of emotions, and that their recurrence is associated with expressing positive emotions over negative ones, not highlighting the search for confrontation with another candidate; also, a certain pattern is observed in the use of emotions but only in the case of female candidates. <![CDATA[Transformación digital de los departamentos de relaciones públicas y comunicación de una muestra de empresas españolas]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332020000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: El objetivo de este artículo es analizar el grado de madurez en la transformación digital de los departamentos de relaciones públicas y comunicación de las empresas de mayor facturación españolas asociadas a la Asociación de Directivos de Comunicación-Dircom, mediante el modelo de transformación digital de Westerman, Bonnet y McAfee (2012, 2014), basado en los vectores de liderazgo y capacidad digital. Para este cometido se cursó un cuestionario a sus máximos responsables de comunicación. Los resultados identifican que el 73,6% de los departamentos de comunicación de las empresas par ticipantes están en un momento avanzado de esta transformación, condicionando cambios culturales al gobierno corporativo, la contratación de nuevos perfiles, la reorganización del trabajo y a focalizar las áreas donde cabe una mejora que maximice el retorno de los recursos invertidos. El 85% de estos departamentos tienen una visión integral de la comunicación digital, aunque reconocen que aún deben automatizar muchos de sus procesos.<hr/>ABSTRACT: The goal of this article is to analyze the degree of maturity in the digital transformation of the public relations and communication departments of the companies with the highest turnover that belong to the Spanish Association of Communication Directors-Dircom by applying the model for dig ital transformation proposed by Westerman, Bonnet and McAfee (2012, 2014), based on the vectors of leadership and digital capacity. For this purpose, a questionnaire was sent to those responsible for communication of this type of companies. Our results identify that 73.6% of the communication departments are at an advanced stage of this transformation, conditioning cultural changes to corporate governance, the demand for new profiles, the reorganization of work, and focusing on areas where there is an improvement that maximizes the return of resources invested. 85% of these departments have an integral vision of digital communication, al though they recognize that they must automate many of their processes. <![CDATA[Responsabilidad social corporativa en empresas audiovisuales españolas. Análisis de RTVE, Atresmedia y Mediaset]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332020000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: Esta investigación analiza las memorias de responsabilidad social corporativa (RSC) de las principales empresas audiovisuales en España (Radio Televisión Española, Atresmedia y Mediaset España). El principal objetivo es determinar en cuál es el nivel de implantación de RSC en cada una de ellas. La metodología utilizada es el análisis de contenido. La ficha empleada está compuesta por 14 indicadores y se basa en el trabajo de Campos (2013). Los resultados muestran una mayor implanta ción en el medio público que en los privados.<hr/>ABSTRACT: This research analyzes the corporate social responsibility (CSR) reports of the main au diovisual companies in Spain (Radio Televisión Española, Atresmedia and Mediaset España). The main objective is to determine the level of implementation of CSR policies in each one of them. We use con tent analysis methodology. It consists of 14 indicators and it is based of one previous research (Campos, 2013). The results show that there is a greater level of implementation in the public corporation than in the private ones. <![CDATA[Autorretrato, retrato de familia y autoficción en <em>Días de agosto</em> (2005) de Marc Recha]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332020000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: Este artículo analiza la película Días de agosto de Marc Recha como obra de autoficción. Para ello se toma en consideración la teoría literaria, que es la que ha conformado primero el marco conceptual sobre esta forma del yo, para después observar cómo se manifiestan en el audiovisual. Nos interrogamos sobre las diferencias entre la autobiografía y el autorretrato en sus dimensiones audiovi suales. Especial importancia cobra en este sentido la delegación de la voz narradora en su hermana. Asimismo, se analiza la articulación entre los personajes ficticios y no ficticios, atravesados por la pos memoria en su vínculo con la Guerra Civil española y el paisaje. Finalmente, consideramos que desde el principio se construye un modo de autorretrato audiovisual que se corresponde con el presente mientras el filme se está realizando.<hr/>ABSTRACT: This article analyzes the film Days of August by Marc Recha, as an autofiction work. The literary theory is taken into account, shaping the conceptual framework of this form of the self at first, and then observing how it manifests in the audio-visual range. The analysis questions the differences be tween audio-visual aspects of autobiography and self-portrait. The appointment of the narrator’s voice in his sister’s part is particularly important in this regard. The article goes on, analyzing the articulation between the fictional and non-fictional characters, traversed by the post-memory in its link with the Spa nish Civil War and landscape. Finally, an audio-visual self-portrait is constructed, which corresponds to the present while the film is produced. <![CDATA[Capacidades profesionales para el mañana de la comunicación estratégica: contribuciones desde España y Argentina]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332020000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: El Global Capability Framework for Public Relations and Communication Management (Fawkes et at., 2018) es la primera propuesta internacional que adopta el concepto de ‘capacidad’ en la disciplina para describir el alcance y potencial futuro de una profesión cambiante y global. El resul tado, un marco global de 11 capacidades, producto de una investigación académica bienal (Delphi, encuestas, grupos focales y entrevistas) en la que participaron más de 1.400 expertos académicos y profesionales en nueve países de cinco continentes (Argentina, Australia, Canadá, España, Estados Unidos, Reino Unido, Singapur, Suecia y Sudáfrica). Dado que cada país cuenta con su propio marco de capacidades, en este artículo se presentan de forma inédita los marcos específicos de Argentina y España -únicos países de habla hispana en el proyecto- con sus listas de capacidades y análisis comparado. Como conclusión general, se revela una marcada orientación estratégica y social de la profesión, a la vez que se evidencian algunas diferencias significativas.<hr/>ABSTRACT: The Global Capability Framework for Public Relations and Communication Management (Fawkes et at., 2018) is the first international proposal that applies the capability concept to the disci pline in order to describe the scope and future potential of a global profession. A global framework with 11 capabilities is the result of an empirical research (Delphi, survey, interviews and focus groups) with more than 1.400 experts, scholars and practitioners, in nine countries of five continents (Argentina, Aus tralia, Canada, Singapore, South Africa, Spain, Sweden, UK and USA). Also, each country has its own capability framework. In this paper it is presented for the first time the specific frameworks, and its comparison, from Argentina and Spain, the only participants’ hispanic coun tries. As a general conclusion, the findings reveal a strong strategic and social orientation of the profes sion, but there are significant differences that may be explained by different regional contexts. <![CDATA[Las editoriales españolas en las redes sociales: presencia, actividad y compromiso]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332020000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: Esta investigación tiene como objetivo general abordar el modo en que las veinticinco primeras editoriales españolas en publicación de literatura gestionan sus redes sociales. Para ello, por medio del modelo PRGS, se analiza el peso de las principales redes sociales (Facebook, Twitter e Instagram) en la estrategia de marketing digital de las empresas editoriales españolas desde una triple dimensión: a) la atracción de usuarios, b) la generación de contenidos, y c) el compromiso de los usua rios con la marca. Del estudio realizado sobre las editoriales españolas se concluye que Facebook es la que más fans genera, frente a Twitter e Instagram. Sin embargo, Twitter es la red más aprovechada para generar contenidos. Finalmente, en lo tocante al compromiso, los resultados apuntan a Instagram como la red donde se obtienen mejores resultados.<hr/>ABSTRACT: The general goal of this research is to address the way in which the twenty-five first Span ish publishers in literature publication manage their social networks. For this, through the PRGS model, the weight of the main social networks (Facebook, Twitter and Instagram) in the digital marketing strate gy of these Spanish publishing companies is analysed from a triple dimension: a) the attraction of users, b) content generation, and c) users’ engagement to the brand. The study conducted on these twenty-five Spanish publishers concludes that Facebook is the one that generates the most fans, compared to Twit ter and Instagram. Nonetheless, Twitter is the network most used to generate content. Finally, in terms of engagement, the results point out Instagram as the network where better results are obtained. <![CDATA[Actitud ante las <em>Fake News</em>: Estudio del caso de los estudiantes de la Universidad del País Vasco]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332020000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: Internet y las redes sociales se han convertido en la vía de información más atractiva y accesible para los jóvenes. Objetivos. Examinar las conductas de los jóvenes universitarios ante las fake news y pulsar su opinión sobre este fenómeno. Metodología. Encuestas semiabiertas realizadas principalmente al alumnado Periodismo de la Universidad del País Vasco. En una segunda fase se am plía el estudio a estudiantes de otras áreas de conocimiento. Resultados. Los universitarios se informan principalmente en el entorno online y un alto porcentaje confiesa haber caído en la trampa de las fake news en alguna ocasión. Conclusiones y discusión. Se detectan un alto índice de alerta por parte de los universitarios ante las noticias falsas y algunas diferencias, según el área de conocimiento, de las temáticas que consideran más invadidas por las fake news.<hr/>ABSTRACT: The Internet and social networks have become the most attractive and accessible infor mation channel for young people. Objectives. Examine the behavior of university students when facing fake news and their opinion on this phenomenon. Methodology. Semi-open surveys conducted mainly for Journalism students from the University of the Basque Country. In a second phase, the study was extended to students from other areas of knowledge. Results. Online media use is commonplace for university students and a high percentage of them confess to have been fooled by fake news on at least one occasion. Conclusions and discussion. The students consider they have a high rate of alert when facing fake news. There are some differences, according to the area of knowledge, of the subjects that they consider more invaded by the fake news. <![CDATA[Periodismo y competencias mediáticas: una aproximación desde contexto colombiano y ecuatoriano]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332020000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: Este artículo presenta los resultados de un estudio cuantitativo descriptivo de corte explo ratorio realizado en los países de Colombia y Ecuador para evaluar el grado de competencia mediática de 146 periodistas de las ciudades de Medellín (Colombia) y Loja (Ecuador). Se aplicó un cuestionario autoadministrado, estructurado con nueve preguntas sociodemográficas, cuatro sobre las generalida des del nivel de competencia mediática y 24 evaluativas distribuidas en las seis dimensiones de este tipo de competencia con sus respectivos indicadores. Los resultados generales de baja y mediana competencia obtenidos por este grupo de profesionales demanda de intervenciones prioritarias desde trabajos locales, regionales e internacionales que movilicen cooperación científica, académica y política para mejorar el desempeño de una población que debería liderar la formación general de la ciudadanía en competencias mediáticas.<hr/>ABSTRACT: This article presents the results of a descriptive quantitative exploratory study conducted in the countries of Colombia and Ecuador to assess the degree of media competence of 146 journa lists from the cities of Medellín (Colombia) and Loja (Ecuador). A self-administered questionnaire was applied, structured with nine sociodemographic questions, four on the generalities of the level of media competence and 24 evaluative distributed in the six dimensions of this type of competition with their respective indicators. The general results of low and medium-level competition obtained by this group of professionals demand priority interventions from local, regional and international works that mobilize scientific, academic and political cooperation to improve the performance of a population that should lead the general formation of the citizenship in media competitions. <![CDATA[¿De qué habla la gente ante la indignación moral? Procesos de comunicación de <em>online firestorms</em> en Japón]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332020000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT: In the age of the Internet, anonymous online users can form a societal reaction by posting large quantities of critique and insulting comments against (perceived) norm violations on social media. These so-called online firestorms, or Enjō in Japanese, tend to include aggressive behavior against the target. This research aims to reveal the dynamics of Enjō and explores how people communicate with each other in the formation process of Enjō by conducting a comparative case study. This study collects tweets posted in five Enjō cases and compares each case to create conceptual categories of the communication process of Enjō. Results show that the participants of Enjō interact with each other to define the problem of concern through exchange of information. Moreover, it is revealed that there are two types of process in the escalation of Enjō, “social problematization” and “villainization.” In the conclusion, the implications of these findings are discussed.<hr/>RESUMEN: En la era de Internet, los usuarios anónimos en línea pueden formar una reacción social al publicar grandes cantidades de críticas y comentarios insultantes, esto se considera violación de normas de etiqueta de las redes sociales. Estas llamadas online firestorms, o Enjō en japonés, tienden a incluir un comportamiento agresivo contra el objetivo de las mismas. Esta investigación tiene como objetivo revelar la dinámica de Enjō y explora cómo las personas se comunican entre sí en el proceso de formación de Enjō mediante la realización de un estudio de caso comparativo. Este estudio recopila tweets publicados en cinco casos de Enjō y compara cada caso para crear categorías conceptuales del proceso de comunicación de Enjō. Los resultados muestran que los participantes de Enjō interactúan entre sí para definir el problema de interés a través del intercambio de información. Además, se revela que hay dos tipos de procesos en la escalada de Enjō, “problematización social” y “villano”. En conclu sión, se discuten las implicaciones de estos hallazgos. <![CDATA[Instrumentos de rendición de cuentas impulsados por los medios de comunicación: percepción de los periodistas y ciudadanos españoles]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332020000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: En un contexto caracterizado por transformaciones estructurales y la crisis de credibilidad del periodismo, la rendición de cuentas de los medios adquiere una importancia central. Focalizándose en el contexto español, este artículo examina las percepciones de los periodistas y los ciudadanos so bre los mecanismos de accountability impulsados por los medios. Para ello se administró una encuesta online a periodistas, se celebraron seis grupos de discusión con ciudadanos y se realizaron 19 entre vistas en profundidad con expertos y representantes de asociaciones profesionales. Los resultados revelan la modesta evaluación que los periodistas hacen de estos instrumentos. Desde la perspectiva ciudadana, se subraya la falta de visibilidad y relativa desconfianza respecto estos mecanismos. Con el objetivo de incentivar la reflexión y la posterior toma de decisiones, se ha diseñado una plataforma open access que permite evaluar si los medios disponen de estos instrumentos clave para fomentar la transparencia, la autorregulación y la participación.<hr/>ABSTRACT: In a context characterized by structural transformations and the credibility crisis of jour nalism, media accountability is of outmost importance. Focusing on the Spanish context, this article examines journalists’ and citizens’ perceptions of in-house accountability instruments. To do so, an online survey was administered to Spanish journalists, six citizen focus groups were established and 19 in-depth interviews were conducted with experts and representatives from professional associations. The results reveal that journalists’ evaluation of media accountability instruments is modest. From the citizens’ perspective, the lack of visibility and relative distrust toward these instruments are highlighted. With the goal of stimulating the debate and decision-making, an open access platform has been built to evaluate if media organizations have developed these fundamental instruments to promote transparen cy, self-regulation and participation. <![CDATA[Una reflexión sobre la epistemología del <em>fact-checking journalism</em>: retos y dilemas]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332020000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: El periodismo de verificación o fact-checking journalism ha experimentado un auge en todo el mundo y mayor incidencia en el debate público. Este artículo plantea una reflexión sobre el periodis mo de verificación centrada en los retos y dilemas epistemológicos que habiliten cumplir el triple objeti vo de este nuevo género periodístico: velar por la veracidad de la información difundida en redes y pla taformas sociales, realizar un escrutinio al poder y transformar la información en conocimiento asumible por los ciudadanos. Mediante el análisis de la metodología de medios de verificación iberoamericanos de habla hispana se exponen varias cuestiones ligadas con el proceso de verificación, de difusión y de recepción. Igualmente se analiza el rol del ciudadano en el proceso de verificación y se analiza la disonancia de datos en los dos principales listados de verificación (International Fact-Checking Network y el Duke Reporter’s Lab).<hr/>ABSTRACT: Fact-checking journalism has progressed worldwide and has a greater impact on pub lic debate. This article raises a thought focused on the epistemological challenges and dilemmas of fact-checking journalism to achieve the triple objective of this new journalistic genre to be fulfilled: en sure the veracity of the information disseminated on social networks and platforms, address scrutiny of power and transform the information in knowledge assumed by the citizens. Through the analysis of the methodology of Latin American Spanish-speaking fact-checking media, several issues related to the verification, dissemination and reception process are discussed. Likewise, the citizen’s role in the fact-checking journalism process is analysed as well as the data dissonance in the two main fact-check ing lists (International Fact-Checking Network and the Duke Reporter’s Lab). <![CDATA[Comunicación interactiva en sitios web universitarios de Ecuador]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332020000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: En este estudio se evalúa la comunicación que las 60 universidades acreditadas en Ecua dor desarrollan en sus sitios web. El objetivo es determinar qué importancia otorgan a la comunicación interactiva y analizar si existe asociación con factores institucionales, con la posición en rankings mun diales y con el tráfico web. Se recurrió al análisis de contenido y se creó un Índice de Comunicación Web -ICW- para identificar la presencia de dependencias de comunicación y la adopción de canales interactivos en los portales; también se utilizó la herramienta SimilarWeb. Entre los principales resulta dos, se encontró que los portales universitarios tienen niveles bajos de tráfico en su categoría, que la presencia de departamentos de comunicación es mínima y que existen diferencias estadísticamente significativas según el tipo de financiamiento y el año de fundación. Valorar el potencial de los websites es clave para mejorar la posición en rankings y el tráfico en internet.<hr/>ABSTRACT: This research evaluates the communication that the 60 accredited universities in Ecua dor develop on their websites. The objective is to determine the importance they attach to interactive communication and to analyze whether there is association with institutional factors, with the position in world rankings and with the website traffic. Content analysis was used and a Web Communication Index -WCI- was created to identify the presence of communication management and the adoption of interactive channels in the portals; the SimilarWeb tool was also used. Among the main results, it was found that the universities sites have low levels of traffic in their category, that the presence of com munication management is minimal, and that there are statistically significant differences according to the type of financing and the year of foundation. Assessing the potential of websites is key to improving ranking position and web traffic. <![CDATA[Análisis del modelo de ingresos en medios nativos digitales de carácter alternativo de España]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332020000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: Los roles profesionales, la tipología de contenidos y las rutinas de producción de los me dios de comunicación se han visto transformadas en el ciberespacio. La emergencia de medios nativos digitales con una idiosincrasia alternativa, más allá de los cibermedios generalistas ya consolidados, ha planteado además una serie de retos que afectan especialmente a la rentabilidad de estos proyec tos periodísticos. Partiendo de ello, la investigación analiza diferentes modelos de ingresos de ocho cibermedios españoles alternativos a partir de un análisis comparativo de estudios de caso, entrevis tas a sus fundadores y un grupo focal con usuarios. De este modo, la investigación concluye, entre otros aspectos, que en los cibermedios alternativos predomina una apuesta por modelos de ingresos centrados en la horizontalidad, la participación y el compromiso de los usuarios mediante contenidos que explotan la hipertematización mediante la diversidad y la especialización. El estudio advierte de la necesidad de diversificar las fuentes de financiación e identifica las suscripciones y el crowdfunding como las principales alternativas.<hr/>ABSTRACT: Professional roles, the type of content and the routines of production of the media have been transformed into cyberspace. The emergence of alternative digital native media, beyond the con solidated cybermedia created by and for the Network, has also raised a series of challenges that es pecially affect the profitability of these journalistic projects. Based on this, the research analyzes dif ferent income models of Spanish cybermedia based on a comparative analysis of eight case studies, interviews with its founders and a focus group with users. In this way, the research concludes, among other aspects, that a commitment to income models centred on horizontality, participation and user engagement is predominant through content that exploits the hypertematization through diversity and specialization. The study warns of the need to diversify funding sources and identifies subscriptions and crowdfunding as the main alternatives. <![CDATA[Pedrero Esteban, L. M. y García-Lastra Núñez, J. M. (Eds.) (2019). La transformación digital de la radio. Diez claves para su comprensión profesional y académica]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332020000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: Los roles profesionales, la tipología de contenidos y las rutinas de producción de los me dios de comunicación se han visto transformadas en el ciberespacio. La emergencia de medios nativos digitales con una idiosincrasia alternativa, más allá de los cibermedios generalistas ya consolidados, ha planteado además una serie de retos que afectan especialmente a la rentabilidad de estos proyec tos periodísticos. Partiendo de ello, la investigación analiza diferentes modelos de ingresos de ocho cibermedios españoles alternativos a partir de un análisis comparativo de estudios de caso, entrevis tas a sus fundadores y un grupo focal con usuarios. De este modo, la investigación concluye, entre otros aspectos, que en los cibermedios alternativos predomina una apuesta por modelos de ingresos centrados en la horizontalidad, la participación y el compromiso de los usuarios mediante contenidos que explotan la hipertematización mediante la diversidad y la especialización. El estudio advierte de la necesidad de diversificar las fuentes de financiación e identifica las suscripciones y el crowdfunding como las principales alternativas.<hr/>ABSTRACT: Professional roles, the type of content and the routines of production of the media have been transformed into cyberspace. The emergence of alternative digital native media, beyond the con solidated cybermedia created by and for the Network, has also raised a series of challenges that es pecially affect the profitability of these journalistic projects. Based on this, the research analyzes dif ferent income models of Spanish cybermedia based on a comparative analysis of eight case studies, interviews with its founders and a focus group with users. In this way, the research concludes, among other aspects, that a commitment to income models centred on horizontality, participation and user engagement is predominant through content that exploits the hypertematization through diversity and specialization. The study warns of the need to diversify funding sources and identifies subscriptions and crowdfunding as the main alternatives. <![CDATA[Galdón López, G. (2019). Infoética: El periodismo liberado de lo políticamente]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332020000100018&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: Los roles profesionales, la tipología de contenidos y las rutinas de producción de los me dios de comunicación se han visto transformadas en el ciberespacio. La emergencia de medios nativos digitales con una idiosincrasia alternativa, más allá de los cibermedios generalistas ya consolidados, ha planteado además una serie de retos que afectan especialmente a la rentabilidad de estos proyec tos periodísticos. Partiendo de ello, la investigación analiza diferentes modelos de ingresos de ocho cibermedios españoles alternativos a partir de un análisis comparativo de estudios de caso, entrevis tas a sus fundadores y un grupo focal con usuarios. De este modo, la investigación concluye, entre otros aspectos, que en los cibermedios alternativos predomina una apuesta por modelos de ingresos centrados en la horizontalidad, la participación y el compromiso de los usuarios mediante contenidos que explotan la hipertematización mediante la diversidad y la especialización. El estudio advierte de la necesidad de diversificar las fuentes de financiación e identifica las suscripciones y el crowdfunding como las principales alternativas.<hr/>ABSTRACT: Professional roles, the type of content and the routines of production of the media have been transformed into cyberspace. The emergence of alternative digital native media, beyond the con solidated cybermedia created by and for the Network, has also raised a series of challenges that es pecially affect the profitability of these journalistic projects. Based on this, the research analyzes dif ferent income models of Spanish cybermedia based on a comparative analysis of eight case studies, interviews with its founders and a focus group with users. In this way, the research concludes, among other aspects, that a commitment to income models centred on horizontality, participation and user engagement is predominant through content that exploits the hypertematization through diversity and specialization. The study warns of the need to diversify funding sources and identifies subscriptions and crowdfunding as the main alternatives. <![CDATA[Micó, J. L. y Coll Rubio, P. (2019). Newsjacking posdigital: el secuestro de noticias en la estrategia de comunicación]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332020000100019&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: Los roles profesionales, la tipología de contenidos y las rutinas de producción de los me dios de comunicación se han visto transformadas en el ciberespacio. La emergencia de medios nativos digitales con una idiosincrasia alternativa, más allá de los cibermedios generalistas ya consolidados, ha planteado además una serie de retos que afectan especialmente a la rentabilidad de estos proyec tos periodísticos. Partiendo de ello, la investigación analiza diferentes modelos de ingresos de ocho cibermedios españoles alternativos a partir de un análisis comparativo de estudios de caso, entrevis tas a sus fundadores y un grupo focal con usuarios. De este modo, la investigación concluye, entre otros aspectos, que en los cibermedios alternativos predomina una apuesta por modelos de ingresos centrados en la horizontalidad, la participación y el compromiso de los usuarios mediante contenidos que explotan la hipertematización mediante la diversidad y la especialización. El estudio advierte de la necesidad de diversificar las fuentes de financiación e identifica las suscripciones y el crowdfunding como las principales alternativas.<hr/>ABSTRACT: Professional roles, the type of content and the routines of production of the media have been transformed into cyberspace. The emergence of alternative digital native media, beyond the con solidated cybermedia created by and for the Network, has also raised a series of challenges that es pecially affect the profitability of these journalistic projects. Based on this, the research analyzes dif ferent income models of Spanish cybermedia based on a comparative analysis of eight case studies, interviews with its founders and a focus group with users. In this way, the research concludes, among other aspects, that a commitment to income models centred on horizontality, participation and user engagement is predominant through content that exploits the hypertematization through diversity and specialization. The study warns of the need to diversify funding sources and identifies subscriptions and crowdfunding as the main alternatives.