Scielo RSS <![CDATA[Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria]]> http://dev.scielo.org.pe/rss.php?pid=2223-251620220001&lang=en vol. 16 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://dev.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://dev.scielo.org.pe <![CDATA[Scientific publication of master’s degree theses of a Peruvian graduate school]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-25162022000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Introducción : Se espera de los trabajos de grado de maestría un aporte al conocimiento científico, por lo tanto, es importante que lleguen a publicarse en revistas científicas indexadas. Objetivo : Determinar la frecuencia de publicación científica de trabajos de grado de maestría de una Escuela de Posgrado en el Perú. Método : Estudio descriptivo de análisis documental en 307 trabajos de grado aprobados en el periodo 2010 - 2019, de ciencias empresariales, ciencias de la salud, psicología, ciencias humanas y educación, ingeniería y arquitectura, salud pública y teología. Resultados : Existe una predominancia de estudios de diseño no experimental (79.5%) y de tipo correlacional (64.8), además, solo un 11.07% fueron publicadas en revistas científicas, de las cuales, una está indexada en Scielo y dos en Scopus. Conclusión : La frecuencia de publicación de trabajos de grado de maestría de una Escuela de Postgrado en el Perú, es baja y, aún más su impacto en la comunidad científica internacional.<hr/>Abstract Introduction : Master’s theses are expected to contribute to scientific knowledge; therefore, it is important that they are published in indexed scientific journals. Objective : To determine the frequency of scientific publication of master’s theses from a graduate school in Peru. Method : Descriptive study of document analysis in 307 theses approved in the period 2010 2019, from business sciences, health sciences, psychology, human sciences and education, engineering and architecture, public health and theology. Results : There is a predominance of non-experimental design studies (79.5%) and correlational type (64.8), in addition, only 11.07% were published in scientific journals, of which, one is indexed in Scielo and two in Scopus. Conclusion : the frequency of publication of master’s theses of a Graduate School in Peru is low, and its impact on the international scientific community is even lower. <![CDATA[Producción científica en la base de datos Scopus de una Universidad privada del Perú]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-25162022000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Objetivo: evaluar la producción científica de la Universidad de San Martín de Porres (USMP) entre el periodo 1995-2020. Método: se realizó un estudio bibliométrico analizando los artículos publicados en la base de datos Scopus que registraban como afiliación del autor a la USMP, y las variables: número de publicaciones, áreas, autores, idioma, tipo de publicación, revista, colaboración y citas por trabajo. Resultados: se ubicaron un total de 880 artículos. Se evidenció una tendencia al alza en el número anual de publicaciones. La mayor parte de los artículos (43.7%) fueron clasificados como pertenecientes al área de Medicina, seguido de Ciencias Sociales (11%) y Psicología (7.4%), los autores con mayor número de publicaciones fueron: Domínguez-Lara, Merino-Soto y Fujita, 61.3% de los artículos son producidos en inglés, 58.2% de los trabajos tienen por lo menos una cita. Conclusión: se evidencia un incremento de la producción científica con predomino del área de medicina y de artículos en inglés.<hr/>Abstract Objective: to evaluate the scientific production of the Universidad de San Martin de Porres (USMP) between 1995-2020. Method: a bibliometric study was carried out, analyzing the articles published in Scopus database that registered the author’s affiliation with the USMP, analyzing the variables: number of publications, areas, authors, language, type of publication, journal, collaboration, and citations by article. Results: a total of 880 articles were located. There was an upward trend in the annual number of publications. Most of the articles (43.7%) belong to the medicine area, followed by social sciences (11%) and psychology (7.4%), the authors with the highest number of publications were: Domínguez-Lara, Merino-Soto, and Fujita, 61.3% of the articles are produced in English, 58.2% of the articles have at least one citation. Conclusion: there is evidence of an increase in scientific production, predominantly in the area of medicine and articles in English. <![CDATA[Complex Thinking, Planetary Ethics and Social Transformation in Teacher Education]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-25162022000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Introducción : La crisis que vive el mundo actual demanda la atención a la formación ética de las nuevas generaciones. Un elemento indispensable para atenderla es la formación ética de los docentes. Objetivo : Presentar los resultados de una investigación exploratoria que analizó la opinión de profesores y expertos en programas de capacitación docente sobre la formación ética del profesorado desde el bucle: pensamiento complejo-ética planetaria-transformación social. Método : Se encuestó a un grupo de 22 expertos en formación del profesorado y a 222 docentes de distintos niveles educativos, se les aplicó un cuestionario exploratorio sobre la formación ética del profesorado, construido con una escala Likert de siete opciones. Se presentan descriptiva y comparativamente los resultados de las preguntas relativas al bucle descrito en el objetivo, que es parte de la propuesta teórica construida. Resultados : muestran que no hay suficiente atención a la formación ética del profesorado desde las dimensiones: pensamiento complejo-ética planetariatransformación social. Discusión : la opinión de los profesores es ligeramente más positiva que la de los expertos, aunque ambos grupos muestran la insuficiencia de la formación de los docentes en estos rubros. Al ser un estudio exploratorio, aporta una primera mirada comparativa. Será necesario complementarlo con un estudio cualitativo.<hr/>Abstract Introduction : The crisis that the world is experiencing today is demanding attention to the ethical training of the new generations. An essential element to attend it is the ethical training of teachers. Objective : To present the results of an exploratory research that investigated the opinion of teachers and experts in teacher training programs, on the ethical training of teachers from the loop: complex thinking-planetary ethics-social transformation. Method : A sample of 22 experts in teacher training and 222 teachers of different educational levels were surveyed, applying an exploratory questionnaire on the ethical training of teachers, constructed with a Likert scale of seven options. The results of the questions related to the loop described in the objective, which is part of the constructed theoretical proposal, are presented descriptively and comparatively. Results : show that there is not enough attention to the ethical training of teachers from the dimensions: complex thought-planetary ethics-social transformation. Discussion : the opinion of the teachers is slightly more positive than that of the experts, although both groups show the insufficiency of teacher training in these areas. Being an exploratory study, it provides a first comparative look. It will be necessary to complement it with a qualitative study. <![CDATA[Teaching experience with virtual enviroments in sports psychology, before and during the Covid-19 pandemic]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-25162022000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Introducción: El objetivo del estudio es presentar una experiencia docente en el campo de la psicología del deporte mediante entornos virtuales en una universidad colombiana, antes y durante la pandemia COVID-19. En tal sentido, se desarrolló el trabajo de intervención psicológica deportiva de evaluación e intervención que, durante la cuarentena, se realizaron en dos etapas, presencial y virtual. Se aplicaron instrumentos psicológicos, con la finalidad de evaluar los niveles de motivación y ansiedad precompetitiva; finalmente se realizaron charlas y conferencias virtuales para deportistas y entrenadores. Dentro de los principales resultados se obtuvo una elevada participación y adherencia a las conferencias y al trabajo de intervención virtual en los estudiantes atletas de la Universidad Tecnológica de Pereira.<hr/>Abstract Introduction: The objective of the study is to present a teaching experience in the field of sport psychology through virtual environments in a Colombian university during the COVID-19 pandemic. In this sense, the work of sports psychological intervention of evaluation and intervention was developed that under the reasons of forty were carried out in two stages, face-to-face and virtual. Psychological instruments were applied in order to evaluate the levels of motivation and precompetitive anxiety; finally, virtual talks and conferences were held for athletes and coaches. Among the main results, high participation and adherence to lectures and virtual intervention work was obtained in student athletes from the Technological University of Pereira. <![CDATA[Synchrony and Diachrony of the Postgraduate Program in Special Education at the Faculty of Higher Studies Zaragoza (FESZ): Balance and Perspectives]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-25162022000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Introducción : Diseñar un plan de estudios de posgrado es una tarea relevante en las facultades de estudios superiores debido a lo que en el futuro se espera en la formación de sus estudiantes. Instrumentarlo e irlo adecuando a las exigencias que en el tiempo se manifiestan es muy importante. Objetivo : del presente artículo de reflexión es describir los aspectos sincrónicos y diacrónicos subyacentes al desarrollo del posgrado en Educación Especial de FESZ desde 1987 a la fecha. Se muestra la evolución del posgrado en el tiempo, las bases teóricas que lo sustentan, el análisis de la situación de maestros y de alumnos respecto del egreso, no egreso y nivel ocupacional. Discusión : Se reconoce el dinamismo desde su instrumentación, la relación que ha guardado con diversos factores en los que ha estado inmerso, tanto los administrativos y académicos propios de la institución como de otros externos: políticos, económicos y científicos. Se concluye con las aportaciones al campo de la educación especial logradas y las áreas de oportunidad tanto disciplinares como formativas ante los retos futuros.<hr/>Abstract Introduction : To design a postgraduate study plan is an relevant task for what is expected in the future about the training of its students. To implement it and to adapt it to the different demands that are manifested over time are major words. Objective : is to describe the synchronic and diachronic elements underlying the postgraduate program in Special Education at the FESZ since 1987 to date. It shows the evolution of the postgraduate course over time, the theoretical bases that support it, the situation teachers and students regarding graduation, no graduation and occupational level. Discussion : The dynamism from its implementation is recognized, the relationship that it has kept with various factors in which it has been immersed, both the administrative and academic of the institution as well as other external ones: political, economic, and scientific. It concludes with the contributions made to the field of special education and the areas of opportunity, both disciplinary and formative, in face of future changes. <![CDATA[The scientificity of quantitative, qualitative and emerging methodologies]]> http://dev.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-25162022000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Introducción: Se considera la aplicabilidad del modo de conocimiento científico para la resolución de problemas concretos de la vida cotidiana, individual o colectiva. Antecedentes: Desde el marco de criterios para la cientificidad se propone fundamentar el énfasis tradicional metodológico, con elementos teóricos y soportes epistémicos y lógicos, para justificar la aplicabilidad empírica orientada al bienestar social. Discusión: Se consideran elementos de contraposición y superación que derivan en propuestas con fundamento teórico para cumplir con objetivos cubiertos en la aplicabilidad de principios disciplinares; y con esto enmarcar metodologías tradicionales o emergentes.<hr/>Abstract Introduction: It considers the applicability of the scientific mode of knowledge for the resolution of concrete problems of everyday life, individual or collective. Background: From the framework of criteria for scientificity, it is proposed to base the traditional methodological emphasis, with theoretical elements and epistemic and logical supports, to justify the empirical applicability oriented to social welfare. Discussion: Elements of contraposition and overcoming are considered that derive in proposals with theoretical foundation to fulfill objectives covered in the applicability of disciplinary principles; and with this, to frame traditional or emergent methodologies.